۰

درس عبرتی برای تولیدکنندگان نفت آمریکا

میز نفت - صنعت نفت شیل آمریکا درسهای ارزشمندی از دو دور ریزش شدید قیمت نفت گرفت.
نفت آمریکا | میز نفت
نفت آمریکا | میز نفت
به گزارش میزنفت ، اصلاح چشمگیر قیمت نفت که در نوامبر سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، بدترین ماه برای نفت از مارس سال ۲۰۲۰ بود و با طراحی برنامه های بودجه سرمایه تولیدکنندگان نفت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ همزمان شد.

ریزش قیمتهای نفت که نفت وست تگزاس اینترمدیت را از بالای ۸۰ دلار در اوایل نوامبر به ۶۷ دلار در اوایل دسامبر رساند، به اندازه دو سال پیش که تولیدکنندگان آمریکایی با نرخ بالایی سرگرم حفاری بودند و عمده نقدینگی آزادشان را برای چاههای جدید سرمایه گذاری کرده بودند، برای صنعت نفت شیل آمریکا ویرانگر نبود.

افت اخیر قیمت تولیدکنندگان نفت آمریکا را به وحشت نیانداخت. آنها برنامه های هزینه منضبطی را حفظ کرده اند و انتظار می رود با به خاطر داشتن این که نوسان قیمت نفت ادامه دارد و هر واریانت کووید ۱۹ مانند واریانت جدید اُمیکرون می تواند بازار را با ریزش شدید قیمتها روبرو کند، بودجه هایشان را برای سال آینده به شکل محتاطانه ای افزایش دهند.

صنعت نفت آمریکا شتاب چندانی برای سرمایه گذاری بیش از اندازه در حفاری جدید ندارد زیرا نگران سیاستهای دولت بایدن در قبال نفت و گاز هم است. دولت بایدن همزمان با درخواست از اوپک پلاس برای افزایش بیشتر تولید، تدابیر محدود کننده ای  برای حفاری در زمینهای فدرال وضع کرده است. حتی شرکتهای نفتی تحت تحقیقاتی قرار دارند که فرمان آن از سوی دولت بایدن صادر شده است تا معلوم شود آیا برای بالا بردن قیمت بنزین تبانی کرده اند.

با آغاز بهبود قیمت نفت در سال میلادی جاری، صنعت نفت شیل آمریکا در برنامه های آتی خود محتاط بوده و هیچ تولیدکننده ای فراتر از توانش هزینه نکرده است. فعالیت حفاری رو به رشد گذاشته اما به شکل سنجیده و تدریجی بوده است زیرا تولیدکنندگان نفت به دنبال پرداخت سود بالاتر به سهامدارانشان هستند.

به گفته دیوید بلک مون، تحلیلگر انرژی، بعضی از تولیدکنندگان ممکن است در روزهای اخیر احساس کرده باشند که فرصت افزایش تولید و حفاری در قیمت ۸۰ دلار را از دست داده اند. با این حال خودداری از هزینه بیش از حد و سوددهی بالاتر به سهامداران، اقدامات درستی بوده که امسال پس از بهبود تقاضا و قیمتها از افت متحمل شده در اوج بحران کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰، انجام می دهند.

تولیدکنندگان نفت آمریکا از اشتباهات گذشته درس گرفتند و دیگر مانند دوران پیش از ریزش قیمتها در سال ۲۰۲۰ با عجله به سمت حفاریهای بیشتر نمی روند.

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی ماه گذشته اعلام کرد نرخ سرمایه گذاری مجدد در میان تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بجز شرکتهای بزرگ در سه ماهه سوم به پایینترین رکورد همه زمانها رسید و در سه ماهه چهارم کاهش بیشتری پیدا می کند.

ریستاد انرژی انتظار دارد شرکتهای آمریکایی مجموع مخارجشان را به میزان ۱۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و به ۸۳.۴ میلیارد دلار برسانند که بالاترین سطح از آغاز پاندمی خواهد بود. این امر نشان می دهد که صنعت از یک دوره طولانی ابهام و نوسان خارج می شود.

همچنانکه کارشناسان سلامت و سازندگان واکسن به بررسی واریانت جدید می پردازند، نوسان بازار نفت بالا خواهد ماند. اما تولیدکنندگان نفت آمریکا با در نظر گرفتن نوسان و سوددهی به سهامداران، در موضع خود پا بر جا مانده اند.

تنها ابهامات و نوسان بازار نفت نیست که صنعت نفت شیل آمریکا را محتاط کرده است. سیاستهای نفتی برنامه ریزی شده دولت بایدن برای گران کردن تولید نفت هم به هیچ وجه مطلوب آنها نیست. پس از این که کنگره آمریکا لایحه اقلیمی و اجتماعی بایدن را تصویب کرد و اکنون این لایحه برای بررسی به سنا رفته است، مایک سامرز، رییس و مدیرعامل موسسه امریکن پترولیوم گفت: این لایحه بر انرژی آمریکایی مالیات بسته و دسترسی ما به منابع خودمان را محدود می کند و استراتژی واردات نفت بیشتر را پیش می برد که این دولت به عنوان یک راهکار تبلیغ می کند.

ما از سنا می خواهیم این سیاستهای بی اساس را رد کرده  و به راهکارهای اقلیمی متمرکز شود که آلایندگیها را کاهش داده و همزمان دسترسی شهروندان آمریکایی به انرژی قابل اتکا و تامین که این بخش هر روز عرضه می کند را تضمین می کنند.

هنگامی که دولت بایدن درخواستها از اوپک پلاس برای افزایش تولید به منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین در آمریکا را تشدید کرد، شورای تولید و اکتشاف آمریکا اظهار کرد: بدترین کاری که دولت می تواند برای قیمتهای انرژی انجام دهد، محدود کردن عرضه با اجرای سیاستهایی است که تولید انرژی را دشوارتر می کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صنعت نفت شیل آمریکا از تاکید دولت بایدن بر عرضه نفت اوپک پلاس در حالی که خود این کشور منابع فراوانی دارد، خوشنود نیست.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 31912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *