۰
۱
تاملی بر هدف نفتی دولت سیزدهم

دو سناریوی فروش نفت در سال 1401

میز نفت - درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های آن، ۳۸۱ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده که برمبنای متوسط فروش ۱.۲ میلیون بشکه در روز با هر بشکه به طور متوسط ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شدهو تحقق آن طبق گفته کارشناسان در گرو اما و اگرهایی است.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، ایسنا نوشت:

جزئیات منابع بودجه دولت در سال آینده نشان می‌دهد که  واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای را حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است که نسبت به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری حدود ۱۳ هزار میلیاردی افزایش دارد.

این در حالی است که در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است و از مابقی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و ۵۰۰۰ میلیارد تومان به واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای اختصاص دارد.

دولت در لایحه بودجه سال گذشته درآمد نفت و فرآورده‌های آن را حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود که با دلار حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هر بشکه متوسط ۴۰ دلار و فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه مصوب شد و در مجموع واگذاری دارایی سرمایه‌ای به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

محمد خطیبی - نماینده سابق ایران در اوپک در این رابطه به ایسنا گفت: دو سناریو برای این مساله وجود دارد، اول اینکه تحریم ها ادامه پیدا کند، که به نظر می رسد که لایحه بودجه نیز بر اساس همین شرایط فعلی بسته شده و سناریوی دیگر رفع تحریم هاست که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا صادرات بسیار بیش تر از این عدد خواهد بود.

وی افزود: اگر تحریم ها ادامه پیدا کند به نظر می رسد که شرایط باید مانند زمان حال پیش برود، باتوجه به اینکه به آمار متوسط هشت ماهه اخیر دسترسی نداریم، نمی توان در این رابطه به طور دقیق نظر داد، اما اصولا لایحه بودجه بر اساس روال هشت ماه اخیر بسته می شود. در مجموع باید گفت اگر شرایط فعلی ادامه یابد و عملکرد امسال نیز همین میزان بوده باشد می توان نسبت به تحقق این اعداد  امیدوار بود.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه اگر بخواهیم این اعداد را با بودجه سال جاری که توسط دولت قبل تنظیم شده بود، مقایسه کنیم، باید بگوییم که اعداد و ارقام منطقی تر در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: دولت قبل ۲.۳ میلیون بشکه را در نظر گرفت که محقق نشد، همه کارشناسان معتقد بودند که این عدد محقق نمی شود و حتی خود دولت نیز نسبت به آن امیدوار نبود اما بنا بر دلایلی این عدد در بودجه لحاظ شد.

به گفته وی رقم صادرات فعلی نصف رقم لایجه بودجه قبلی بوده و از این نظر وابستگی به  صادرات نفت نصف می شود. به نظر می رسد که لایحه بودجه امسال بیشتر به سمت واقعیت گرایی پیش رفته است و می توان نسبت به تحقق آن نیز امیدوار بود.

همچنین مرتضی بهروزی فر- کارشناس ارشد حوزه انرژی در این رابطه به ایسنا، گفت: عددی که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده ۱.۲ میلیون بشکه صادرات با رقم ۶۰ دلار بوده، قیمت ۶۰ دلار در شرایط حال حاضر بسیار منطقی است و اگر بتوانیم این میزان نفت را به فروش برسانیم، این رقم محقق می شود اما برای فروش نیازمند پیش شرط هایی هستیم.

به گفته وی اگر برجام اتفاق بیفتد، میزان صادرات تا دو میلیون بشکه نیز پیش خواهد رفت و می توان به رقمی بیش از آنچه مد نظر بودجه است، دست یابیم اما مساله این است که اگر برجام نهایی نشود و فشار روی خریداران فعلی افزایش یابد، این عدد می تواند به راحتی تحقق پیدا نکند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه با دو مساله فروش و برگشت پول روبرو هستیم، اظهار کرد: یکی از دلایل این مساله که گفته می شود در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه نفت را به فروش می رسانیم، می تواند این باشد که بازار تحت فشار قیمت های بالاست و خیلی به نفع مصرف کنندگان نیست که  باتوجه به فشاری که روی بازار وجود دارد، جلوی صادرات را بگیرند.

بهروزی فر ادامه داد: اگر مشکلات حل نشود و ممکن است صادرات ایران تحت تاثیر قرار گیرد اما اگر مساله ما در برجام حل شود،حتی به عدد دو میلیون بشکه نیز خواهیم رسید.
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 31973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
United States
با تفکر فعلی حاکم بر دولت سیزدهم، هیچگاه برجام تحقق نمی‌یابد و رکود تورم حاکم بر اقتصاد کشور ادامه خواهد یافت. با اندکی تحقیق می‌توان فهمید که صادرات نفت ایران بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز نیست، لذا بودجه‌ای که با هدف صادرات ۱.۵ میلیون بشکه در روز بسته می‌شود، نشان از رقم بزرگی در کسری بودجه سال بعدی می‌دهد، که این خود بیانگر پایداری رکود تورمی در سال آتی خواهد بود، که این رکود همچنان خود را با بی‌ارزش شدن بیشتر پول ملی نمایان خواهد کرد... مخلص کلام اینکه با این ترکیب فعلی، سال آینده دلار بالای ۴۰ هزار تومان خواهد بود!