۰

اروپا به دنبال تشکیل ذخایر استراتژیک گاز

میز نفت - کمیسیون اروپا در واکنش به افزایش قیمتهای انرژی، ایجاد سیستمی برای خرید مشترک گاز توسط کشورهای اتحادیه اروپا و ایجاد ذخایر استراتژیک این سوخت را پیشنهاد خواهد کرد.
گتز اروپا | میز نفت
گتز اروپا | میز نفت
به گزارش میزنفت ، قیمتهای گاز در اروپا در ماه اکتبر بدنبال محدودیت عرضه و تقاضای بالا از سوی اقتصادهایی که از در حال احیا از پاندمی کووید ۱۹ بودند، افزایش پیدا کرد. قیمتها از اوج مذکور عقب نشینی کرده‌اند اما در هفته‌های اخیر به دلیل آب و هوای زمستانی سردتر و واردات کمتر از حد انتظار از روسیه، دوباره افزایش پیدا کرده‌اند.

افزایش قیمتهای انرژی دولتها را ناچار کرده است از یارانه و تخفیف‌های مالیاتی برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر قبوض بالا استفاده کنند و درخواست بعضی از کشورها برای ایجاد یک سیستم خرید مشترک گاز در اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است.

پیشنهاد برای به‌روزرسانی مقررات بازار گاز اتحادیه اروپا که قرار است کمیسیون روز چهارشنبه منتشر کند، چنین سیستمی را ایجاد خواهد کرد.

این کمیسیون در سندی که پیش از نشست روز پنج شنبه سران اتحادیه اروپا منتشر و توسط رویترز منتشر شد، اعلام کرد این پیشنهادها شامل فعال کردن چارچوبی برای تامین مشترک ذخایر گاز استراتژیک توسط نهادهای سامان‌دهی شده بر مبنای داوطلبانه است.

این سیستم به تدابیر هماهنگ شده اتحادیه اروپا در صورت وقوع وضعیت فوق العاده کمک خواهد کرد.

در این سند اشاره نشده است سیستم خرید مشترک گاز در عمل چگونه فعالیت خواهد کرد و تنها گفته شده است این سیستم در راستای تلاش بروکسل برای تحکیم سیاستهای ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا خواهد بود. کشورهای عضو از طریق همکاری مشترک در سطح منطقه‌ای باید بتوانند از ذخایر گاز کشورهای دیگر در صورت نیاز بهره مند شوند. ذخیره سازی، بخشی از ارزیابی‌های کشورهای اتحادیه اروپا از ریسکهای امنیت عرضه گاز خواهد بود که شامل ریسکهای مربوط به مالکیت خارجی زیرساخت ذخیره سازی است.

عرضه کمتر از حد انتظار گاز از سوی روسیه باعث شده است بعضی از کشورها و قانونگذاران اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات درباره عملکرد گازپروم شوند تا معلوم شود آیا عامدانه عرضه گاز را برای بالا بردن قیمت گاز اروپا در ماه‌های اخیر محدود نگه داشته است. این شرکت روسی اعلام کرده است به همه تعهدات عرضه قراردادی خود عمل می کند و مشتریان بزرگ گازپروم اعلام کردند برای دریافت گاز بیشتر درخواست نکرده‌اند.

واردات گاز از روسیه به اتحادیه اروپا در فاصله ماه اکتبر تا نوامبر ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بود در حالی که ذخایر متعلق به گازپروم در اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کمتر از سال گذشته است.

بر اساس گزارش رویترز، بروکسل اعلام کرد راه‌کار بلندمدت برای قیمتهای بالای سوخت فسیلی عبور سریع‌تر به سمت انرژی تجدیدپذیر تولید داخل تحت اهداف تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپاست.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 31983
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *