۰

تهاتر نفت با خانه

میز نفت - پاک فطرت گفت: چینی‌ها در ساخت مسکن بسیار سریع هستند، همچنین خانه‌های ارزان و سبک می‌سازند که در مقابل زلزله نیز مقاوم هستند، بنابراین اگر حاضر باشند از صفر تا صد این تکنولوژی را به ایران بیاورند، خوب است.
ساختمان سازی | میز نفت
ساختمان سازی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، دولت سیزدهم قرار است در راستای اجرای طرح جهش تولید مسکن، ۴ میلیون مسکن را طی ۴ سال برای مردم بسازد که به اسم مسکن حمایتی نام‌گذاری شده است. در این بین، حرف و حدیث‌هایی برای اجرا و ساخت آن در بین مردم و کارشناسان حوزه مسکن به وجود آمده که یکی از آن‌ها، عدم‌توانایی ساخت یک میلیون مسکن در سال و دیگری، ساخت این خانه‌ها توسط خارجی‌ها از جمله چینی‌ها است.

چندی پیش، احمد دنیامالی عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو شورای عالی مسکن گفته بود: برای ساخت ۴ میلیون مسکن با خارجی‌ها تهاتر نفت می‌کنیم.

به همین واسطه، به سراغ علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

او به اقتصاد۲۴ گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال، امکان‌پذیر است، البته این در حالی است که این مسکن‌ها باید توسط خود مردم ساخته شود نه اینکه دولت بسازد. در واقع دولت باید زمین آن را تامین کند و امکانات زیربنایی مثل آب، برق و گاز را پای زمین‌های مورد‌نظر برساند و ساخت در قالب تعاونی‌ها، انبوه‌سازی و شرکت‌های مدنظر ساخته شود.

این نماینده شیراز با بیان اینکه ما در ساخت مسکن به خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار کرد: مهندسین ایرانی بیشتر از این حرف‌ها توانایی ساخت مسکن دارند، اما دولت به شکلی شعار داده که مردم فکر می‌کنند این مسکن‌ها اول در کلانشهر‌ها ساخته می‌شود، در حالی که به هیچ عنوان قرار نیست که این خانه‌ها در کلانشهر‌ها ساخته شود و اگر دولت بخواهد چنین کاری کند، به مردم این شهر‌ها خیانت کرده است.

پاک فطرت افزود: خیانت به این دلیل است که ساخت این مسکن‌ها در کلانشهرها، باعث جذب مردم شهر‌های کوچک و روستا‌ها به شهر‌های بزرگ می‌شود و این رویکرد، مشکلات و مصرف‌گرایی زیادی را به همراه خواهد داشت. در این خصوص، بحث اشتغال روستایی و توسعه متوازن مطرح است، یعنی باید به اقتصاد روستا‌ها و شهر‌های کوچک میانی و روستا‌ها بیشتر توجه و دقت شود، از این‌رو باید در این مناطق، مسکن بیشتر ساخته شود تا مردم به این سمت هدایت شوند.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به شهر‌های اقماری در کنار کلانشهر‌ها گفت: این مسکن‌ها می‌تواند در شهر‌های اقماری و جدید با طراحی و نقشه و برنامه‌ریزی و امکانات ساخته شود و اگر شهر جدید وجود ندارد باید شهر جدید در کنار کلانشهر‌ها ایجاد شود. این شهر‌های جدید باید در ۳۰ الی ۴۰ کیلومتری کلانشهر‌ها ساخته شوند که حاشیه‌نشینی شکل نگیرد.   

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه نیمی از کارمندان تهران، نیروی مازاد به حساب می‌آیند، تصریح کرد: دولت با این تعداد کارمند، اطراف خود را شلوغ کرده است و بودجه‌های زیادی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و با دریافت مالیات و فروش نفت، حقوق کارمندان را می‌دهد که راندمانی هم ندارند؛ بنابراین بهتر است که شهر‌های اقماری در کنار کلانشهر‌ها ساخته شوند که تولید به آنجا هدایت شود، چراکه کار‌های خدماتی تورم ایجاد می‌کنند و تولید است که قدرت پول ملی را حفظ یا بالا می‌برد و جلوی تورم را می‌گیرد.

وی اظهار داشت: به نظر بنده، دولت باید بتواند تولید و اشتغال را به شهر‌های اقماری و جدید ببرد و در آن شهر‌ها کارخانه، کشاورزی مکانیزه، صنایع بزرگ و تبدیلی و سایر مشاغلی که می‌تواند تولیدزا باشد، ایجاد کند. گفته شده که چینی‌ها حاضر هستند برای ساخت این تعداد مسکنی که دولت قول آن را داده، همکاری کنند که اگر واقعاً بخواهند از تکنولوژی خود برای ساخت این مسکن‌ها استفاده کنند، خوب است.

پاک فطرت گفت: چینی‌ها حاضر هستند ارزان‌تر از ایرانی‌ها، خانه بسازند که اگر اینطور باشد و صنعتی و با تکنولوژی روز بسازند، اشکالی ندارد. چینی‌ها در ساخت مسکن بسیار سریع هستند، همچنین خانه‌های ارزان و سبک می‌سازند که در مقابل زلزله نیز مقاوم هستند، بنابراین اگر حاضر باشند از صفر تا صد این تکنولوژی را به ایران بیاورند، خوب است. متاسفانه در حال حاضر در ایران به شکل سنتی خانه ساخته می‌شود که کلی مصالح در آن استفاده می‌شود، در حالی که در دنیا، ساختمان‌ها را بلندمرتبه می‌سازند که با استفاده از تکنولوژی جدید، سبک بوده و در برابر زلزله هفت ریشتر هم مقاوم هستند.

این نماینده استان فارس در ادامه گفت: اگر چینی‌ها بخواهند در بحث ساخت مسکن، این تکنولوژی را وارد ایران کنند، یک تحول در ساخت خانه ایجاد می‌شود که بسیار خوب است. برخی از ایرانی‌هایی که از خارج به ایران می‌آمدند از تکنولوژی روز برای ساخت مسکن استفاده می‌کردند که به میلگرد، آهن و بتن نیاز نداشت که متاسفانه دولتمردان ما خیلی از این تکنولوژی استقبال نکردند، در حالی که علاوه بر استقبال، باید یارانه هم می‌دادند.

وی یادآور شد: بنابراین اگر چینی‌ها این تکنولوژی را به ایران بیاورند خوب است و مهندسین ما نیز از آن‌ها یاد می‌گیرند که سبک‌سازی و ارزان‌سازی کنند و در مقابل زلزله مقاوم هم باشد و در بحث انرژی نیز صرفه‌جویی شود. در حال حاضر، خانه‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، انرژی را در سرما و گرما هدر می‌دهند که این نشان‌دهنده عدم‌عایق‌بندی مناسب است و گفته می‌شود که مصرف انرژی در ایران، برابر تمام کشور‌های اروپایی است، لذا اگر چینی‌ها بتوانند تکنولوژی خود را به ایران بیاورند، باید از آن استقبال هم کرد. قبل از اینکه این خانه‌ها توسط چینی‌ها ساخته شود باید بررسی شود که حتماً از تکنولوژی روز خود استفاده کنند، در غیر این صورت، خود ما، هم مصالح و هم نیروی کارگر و مهندس خوب داریم که خانه‌ها را بسازند.

پاک فطرت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برای ساخت این تعداد مسکن در سال، حاضریم با خارجی‌ها تهاتر نفت انجام دهیم، گفت: بله همینطور است. اینکه گفته می‌شود با تکنولوژی جدید این خانه‌ها را بسازند، منظور همین است. اروپایی‌ها با ما تهاتر نفت انجام نمی‌دهند و چینی‌ها هستند که می‌خواهند در ایران با آوردن تکنولوژی روز، مسکن بسازند که ما در مقابل آن پول نمی‌دهیم که می‌تواند نفت در مقابل ساخت مسکن باشد. این در حالی است که در شرایط تحریم، فقط چینی‌ها حاضر به ساخت مسکن در ایران هستند.

منبع : اقتصاد 24
 
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 32078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *