۰

چرا CNG عقب مانده است؟

میز نفت - در صورتی که طبق طرح اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین بتوان 150 هزار خودروی دیزلی را دوسوخته و CNGسوز کرد، در مجموع درآمد دولت به میزان 1.25 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد.
CNG | میز نفت
CNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، وجود منابع سرشار گاز طبیعی در کشور موجب شده است که توسعه سوخت ارزان گاز فشرده طبیعی CNG در سبد سوخت خودروها به یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تبدیل شود. پیش‌تر شورای عالی انرژی نیز در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420» بر افزایش دو برابر مصرف CNG در خودروها تا افق 1420 تاکید کرده بود.

در دولت تدبیر و امید هر چند حمایت از صنعت CNG برای مدت طولانی به حاشیه رفت، اما پس از حوادث آبان‌ماه 98 اقداماتی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها در دستور کار قرار گرفت و در مصوبه دی‌ماه 1398 شورای اقتصاد بر حمایت از صنعت CNG تاکید شد.

*6 دلیل عقب‌ماندگی 60 درصدی طرح CNGسوز کردن خودروها

طبق مصوبه شورای اقتصاد، درخواست وزارت نفت دولت دوازدهم درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و 464 هزار خودروی تاکسی، ون(تاکسی)، وانت (سبک و سنگین) و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز در سقف 563 میلیون و 780 هزار دلار مورد تایید قرار گرفت و قرار شد 1464 هزار خودرو از تک‌سوز به CNGسوز تبدیل شوند. طبق مصوبه این تبدیل به صورت «رایگان» انجام می‌شود.

طبق برنامه زمان‌بندی شده باید تاکنون حدود یک میلیون خودرو دوگانه‌سوز می‌شدند ولی عملکرد این طرح فعلا حدود 200 هزار تبدیل کارگاهی است که حاکی از عقب‌ماندگی 60 درصدی از برنامه مصوب دارد.

هر چند طرح دوگانه‌سوزکردن رایگان خودروها در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 مورداستقبال جدی مردم قرار گرفت اما به دلایل مختلفی رو به افول رفت. در جدول 1 برخی از مهم‌ترین دلایل ناکامی وزارت نفت در CNGسوز کردن خودروها و راهکارهای موجود برای احیای این طرح آورده شده است.

                                              جدول 1- دلایل عقب‌ماندگی طرح CNGسوز کردن خودروها

 

در گزارش‎‌های قبلی پرونده «سوخت ملی» به تفصیل درباره هر یک از دلایل مطرح شده در جدول 1 توضیحاتی ارائه شده است.

* جزئیاتی از طرح گازسوز کردن خودروهای دیزلی

اما استفاده از CNG در سبد سوخت تنها به جایگزینی با «بنزین» محدود نمی‌شود و می‌توان از این سوخت ملی در «خودروهای دیزلی» نیز استفاده کرد.

در این‌باره مجتبی حاجی‌محمدی کارشناس صنعت CNG در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح دو سوخته کردن خودروهای دیزلی گفت: برای دوسوخته کردن خودروهای دیزلی به تکنولوژی خیلی خاصی نیاز نیست. البته شرکت‌های فعال در صنعت CNG نمونه‌های اول کیت رو وارد کرده‌اند و در حال داخلی‌سازی آن هستند. انشاالله مراحل پایانی این داخلی‌سازی تا چند هفته دیگر به اتمام می‌رسد.

وی در ادامه افزود: برای خودروهای دیزلی اصطلاح دوسوخته یا DDF مرسوم است (Dual Diesel Fuel). دو سوخته کردن خودروهای دیزلی در حجم بالا نیاز به تاسیس جایگاه دارد، البته می‌توان از ظرفیت موجود هم برای شروع کار استفاده کرد، اما در جایگاه‌های فعلی یک مشکل وجود دارد که ناظر به تفاوت در شیر پرکن است زیرا سایز خودروهای سنگین کمی بزرگتر است.

حاجی‌محمدی اظهار داشت: به طور کلی خودروهای سنگین داخل شهر با CNG دوسوخته می‌شوند و خودروهای سنگین بین جاده‌ای با LNG. البته چون الان LNG در داخل کشور وجود ندارد، خودروهای خارج شهری هم با CNG دوسوخته می‌شوند. با چهار عدد مخزن 150 لیتری  میتوان 600 کیلومتر مسیر طی کرد که البته به صورت همزمان گازوئیل هم مصرف می‌شود ولی مقدار مصرف گازوئیل حداقل 50 درصد با گاز طبیعی جایگزین می‌شود.

*درآمد 30 هزار میلیارد تومانی دولت با جایگزینی CNG به جای گازوئیل

اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین طرحی برای دوسوخته کردن خودروهای دیزلی آماده کرده است که بر مبنای این طرح 150 هزار خودروی دیزلی در 5 سال (1401-1405) CNG‌سوز شوند.

جدول 2 محاسبات به روز شده طرح اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین برای محاسبه درآمد حاصل از توسعه CNG در خودروهای دیزلی است. طبق این طرح حداقل درآمد سالانه حاصل از جایگزینی گاز با گازوئیل در هر خودرو 8352 دلار است.

این افزایش درآمد ارزی دولت از آنجا حاصل می‌شود که با استفاده از CNG در داخل کشور، به همان میزان گازوئیل آزاد می‌شود که می‌توان با صادرات آن درآمد ارزی دولت را افزایش داد.
 
جدول 2-طرح جایگزینی گاز با گازوئیل


 در صورتی که طبق طرح اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین بتوان 150 هزار خودروی دیزلی را دوسوخته کرد، در مجموع سالانه درآمد دولت به میزان 1.25 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. با در نظر گرفتن نرخ دلار معادل 25000 تومان، درآمد ریالی دولت 31 هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود. البته به احتمال زیاد این طرح هزینه‌هایی را نیز برای ایجاد جایگاه‌های جدید به همراه خواهد داشت.

در گزارش بعدی پرونده «سوخت ملی» به جزئیات بیشتری از طرح DDF (دو سوخته کردن خودروهای دیزلی) پرداخته می‌شود.



منبع : فارس
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 32106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *