۰

جمع آوری گازهای مشعل میدان نفتی مارون

میز نفت - یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به اجرای «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر" از سایت میدان نفتی مارون ۶ شد.
گازهای مشعل | میز نفت
گازهای مشعل | میز نفت
به گزارش میز نفت ، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت ۳۵ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شد با اجرای فرآیندهایی بروی گاز همراه نفت مشعل سایت میدان نفتی مارون ۶ به فرآیند استحصال گاز سبک (گاز طبیعی) و میعانات (خروجی برای پتروشیمی) با افزایش فشار گاز فلر کمک کند.

در این طرح یک فرآیند افزایش فشار رخ می‌دهد که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‎‌زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود. هدف از این طرح جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

مهندس سید عزت‌الله حجازی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به پروژه "جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت مارون ۶" گفت: با توجه به اینکه روزانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در کشور سوخت می‌شود و ایران بعد از ترکیه و عراق، از آلوده کننده‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای فلر است و در کنوانسیون پاریس نیز بر مهار گازهای فلر تاکید شده است، پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلررا در  سایت میدان نفتی مارون ۶ اجرا کردیم.

وی جمع آوری گازهای فلر را یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی و زیست محیطی در ایران دانست و اظهار کرد: این طرح یک فرایند افزایش فشار است که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‌زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود که در نهایت از سوختن این سرمایه ملی جلوگیری کرده و همچنین منجر به درآمدزایی از محل فروش گاز طبیعی و میعانات خروجی می شود.

حجازی با بیان اینکه این پروژه ضمن ایجاد اشتغال به لحاظ زیست محیطی نیز دارای مزیت های فراوانی است، خاطرنشان کرد:هدف از طرح حاضر، جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

وی در مورد صادرات این محصول نیز گفت: ما با کشور ارمنستان برای صادرات محصول قراردادی منعقد کرده‌ایم که به دنبال اجرای آن هستیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح گفت: برای اجرای این طرح تسهیلات ۳۶ میلیارد تومانی از این صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم.


منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 32107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *