۰

انقاد خضریان از خام فروشی

میز نفت - سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی نفت انجام نمی شد و ما به خام فروشی وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد.
علی خضریان | میز نفت
علی خضریان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت، به عنوان نماینده متقاضیان بیان کرد: در ابتدا ضمن گرامی داشت فرا رسیدن نهم دی ماه و سالروز بصیرت مردم ایران باید به این نکته توجه داشت که آنچه که این کشور را در طول این چهل سال حفظ کرده است، سرمایه مردمی است که با چنگ و دندان و خون جوانان خود پای کشور و انقلابشان ایستادند و این امر بار مسئولیت تک تک ما را افزایش می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: اما در بحث این تحقیق و تفحص، در کمیسیون انرژی بررسی‌ها با حضور معاونین وقت وزارت نفت صورت گرفت. بحث اصلی اهمیت هیدروکربنی در پهنه منطقه‌ای و سیاست‌های غلط طی ۸ سال گذشته است. در شرایطی قرار داریم که سیاست‌گذاری دقیق و صحیح وزارت نفت به عنوان نهاد پشتیبان اقتصادی، لازمه اداره کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس برای دولت باید انجام می‌شد که صورت نگرفت. این در حالی است که ما نیازمند این بودیم که استخراج از میادین مشترک با کشورهای اطراف در اولویت قرار گیرد اما سیاست‌ گذاری‌ های غلط در دوران اقای زنگنه در وزارت نفت مانع این اقدام شد.

وی در ادامه تاکید کرد: بحث سهمیه‌بندی سوخت یکی از دستاوردهای کشور در دولت نهم و دهم بود. مقدار مصرفی برای مردم تعیین شد که مانع برخی اتفاقات مانند قاچاق سوخت می‌شد اما در دولت قبل که رویای مذاکره با غرب را داشتند بدون توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کارت سوخت را از چرخه خارج کردند که نتیجه آن شد زمانی راهی به جز بازگرداندن همان سهمیه‌ها بدون توضیح به افکار عمومی نداشته باشیم که رئیس جمهور نیز مسئولیت آن را نپذیرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: بحث دیگر بکارگیری و استخدام‌های بی‌مبنا در وزارت وقت بود که بر این اساس اتفاقاتی افتاد که تغییر آن در دولت‌های بعد نیز ناممکن است، همچنین حذف غیرکارشناسانه چند هزار سمت در این وزارتخانه و نبود نیروهای کارشناس در حوزه گاز از دیگر اتفاقات نامطلوب در این وزارتخانه بود. در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نمی شود و به خام فروشی نفت وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد. در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پترو پالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.

خضریان در پایان بیان کرد: در زمان پایانی دولت قبل شاهد  انعقاد قراردادهای نفتی سریع در وزارت نفت بودیم. مشخص نیست این قراردادها با چه کسانی و در چه شرایطی و با چه هدفی بسته شده که می‌خواهیم در این تحقیق و تفحص به آن پاسخ دهیم. همچنین فرسودگی تجهیزات نفتی و گازی علت توقف بسیاری از پروژه‌های مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره بوده است که باید علت آن را پیدا کرد. ما در این تحقیق و تفحص به دنبال پاسخ به این سوالات هستیم.


منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 32128
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *