۰

استراتژی نفتی بایدن جواب نداد

میز نفت - بالا رفتن قیمت نفت یک دردسر سیاسی برای بایدن و تمام رئیس جمهورهای آمریکاست چون این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین در دنیاست و حالا بایدن گزینه‌های چندانی برای کنترل آن در اختیار ندارد.
بایدن | میز نفت
بایدن | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، 2 ماه پس‌از انتشار اطلاعیه رییس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر تلاش بی‌سابقه اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده نفت برای پایین آوردن قیمت آن، قیمت نفت بازهم به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسیده و گزینه‌های بایدن برای توقف این روند را محدود کرده‌است.

قیمت شاخص نفت خام برنت در روز چهارشنبه از 84 دلار در هر بشکه گذشت و تحلیلگران انتظار دارند در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی از 100 دلار در هر بشکه هم فراتر رود.

بایدن در ماه نوامبر سردمدار یک اقدام هماهنگ‌شده با ژاپن، هند، کره جنوبی، انگلیس و چین برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی بود که به متعادل کردن قیمت نفت کمک کرد. اما در پایان، چین در این برنامه بایدن را همراهی نکرد.

قیمت نفت خام برنت برای مدت کوتاهی به زیر 70 دلار در هر بشکه رسید اما تاثیر این اقدامات کوتاه‌مدت بود.

بالا رفتن قیمت نفت یک دردسر سیاسی برای بایدن و تمام رئیس جمهورهای آمریکاست چون این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین در دنیاست و روزانه 9 میلیون بشکه بنزین در این کشور سوزانده می‌شود. قیمت نفت خام حدود دوسوم قیمت بنزین را تشکیل می‌دهد، بنابراین بخش مهمی از بودجه مصرف‌کنندگان در آمریکاست.

جمهوری‌خواهان سیاست‌های محیط‌زیستی بایدن را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند اما درواقع بازار نفت به عواملی فراتر از کنترل حزب سیاسی آمریکا بستگی دارد.قیمت بنزین در آمریکا درحال‌حاضر حدود 80 سنت در هر گالن پایین‌تر از بالاترین رکورد سال 2008 است اما انتظار می‌رود این رقم روبه‌افزایش باشد.

تحلیلگران عقیده دارند ترکیبی از تقاضای بالا، سرمایه‌گذاری ضعیف و نبود ظرفیت مازاد باعث افزایش قیمت نفت بوده‌است. اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس نتوانسته‌اند عرضه نفت را طبق برنامه خود بالا ببرند.

طبق طرح افزایش تولید ائتلاف اوپک پلاس، ماهانه باید 400 هزار بشکه در روز به تولید نفت اضافه شود اما اطلاعات نشان می‌دهند این رقم حدود 250 هزار بشکه در روز است.

تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال گذشته میلادی حدود 11.3 میلیون بشکه در روز بود، درحالی‌که این رقم در پایان 2019 به حدود 13 میلیون بشکه در روز می‌رسید.

حالا بایدن گزینه‌های چندانی در اختیار ندارد. آمریکا می‌تواند فروش نفت از ذخایر استراتژیک خود را بالا ببرد. اما این ذخایر با توجه به اندازه‌ بازار جهانی بسیار محدود هستند.حجم ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا تا 593 میلیون بشکه پایین آمده‌است یعنی کمترین رقم از نوامبر 2002.

بایدن همچنین می‌تواند مالیات بنزین را بردارد. مالیات فدرال بر بنزین 18.4 سنت در هر گالن است.

اما اقتصاددان‌ها عقیده دارند مانند اتفاقی که در 2008 افتاد، این اقدام تنها تقاضا را بالا می‌برد و در نهایت باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. چون پالایشگاه‌ها نمی‌توانند به‌سرعت تولید بنزین خود را افزایش دهند.


منبع : تسنیم
 
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب: 32252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *