۰

نقش خط لوله تابش در صادرات بنزین به افغانستان

میز نفت - مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: خط لوله تابش، صادرات به افغانستان از طریق انبار بیرجند را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود بنزین ایران به صورت مستقیم وارد باک خودروهای کشور افغانستان شود و قاچاق سوخت در این حوزه را از بین می‌برد.
خط لوله تابش | میز نفت
خط لوله تابش | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مراسم امضاء قرارداد تامین مالی خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت اظهارداشت: در حال حاضر همه خطوط لوله انتقال سوخت کشور به ری ختم می‌شود که اگر اتفاقی در این منطقه بیفتد ما ظرفیت سوخت‌رسانی به شمال کشور را از دست خواهیم داد. 

وی با بیان اینکه نتیجه احداث خط لوله تابش از نظر تنوع‌سازی مسیر سوخت‌رسانی از طریق خط لوله، تقویت امنیت انرژی کشور است، افزود: در حال حاضر استان تهران و مناطق شمال کشور حدود 45 درصد از مصرف سوخت را به خود اختصاص داده‌اند. تجمیع سوخت‌رسانی از طریق انبار ری علاوه بر مسائل امنیت انرژی، در حوزه مسائل زیست‌محیطی نیز چالش ایجاد کرده است.

*خط لوله انتقال فراورده تابش، جایگزین 1450 نفتکش حمل سوخت خواهد شد

سالاری گفت: خط لوله انتقال فراورده نفتی از رفسنجان به مشهد (تابش) یک رینگ انتقال فراورده جدید ایجاد می‌کند. این خط لوله جایگزین روزانه 1000 نفتکش حامل سوخت برای سوخت‌رسانی از رفسنجان تا مشهد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در حال حاضر حدود 450 نفتکش برای صادرات سوخت نیز در این محدوده جغرافیایی فعال هستند که در مجموع با احداث این خط لوله نیاز به سوخت رسانی با نفتکش را کاهش می‌دهد.

*صرفه‌جویی روزانه 12 میلیارد تومان با احداث خط لوله تابش

وی افزود: هر یک از این نفتکش‌ها به ازای هر 100 کیلومتر 40 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند که طبق محاسبات روزانه 7 میلیارد تومان مصرف گازوئیل می‌شود. همچنین اگر تفاوت سایر هزینه‌های انتقال سوخت با خط لوله با نفتکش را در نظر بگیرید در مجموع با احداث این خط لوله روزانه 12 میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد شد.

سالاری گفت: احداث خط لوله تابش زمینه حضور مستمر ایران در کریدور شرق کشور برای صادرات به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند. احداث خط لوله تابش، صادرات به افغانستان از طریق انبار بیرجند را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود بنزین باکیفیت ایران به‌صورت مستقیم وارد باک خودروهای کشور افغانستان شود و قاچاق سوخت در این حوزه را از بین می‌برد.

*تسهیل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های شمال شرق کشور در زمستان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: این خط لوله یک ظرفیت همانند خط لوله اتیلن غرب ایجاد می‌کند که ذیل آن پتروپالایشگاه‌ها و واحدهای پایین‌دستی می‌توانند شکل بگیرند و خوراک خود را از این خط لوله تامین کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت انتقال روزانه این خط ۲۴ میلیون لیتر خواهد بود، گفت: تامین مالی این خط لوله از طریق ظرفیت قانونی در ماده 12 قانون رفع موانع تولید انجام می‌شود.

سالاری با اشاره به مشکل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصل زمستان، تاکید کرد: از جمله مزیت‌های دیگر این خط لوله تسهیل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های شمال شرق کشور در فصل سرما است.



منبع : فارس 
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب: 32264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *