۰
گزارشی تکان دهنده از وضعیت سرمایه گذاری

نياز ۵۲۵ میلیارد دلاری صنعت نفت

میز نفت - آمارهای منتشر شده از سوی دو نهاد بین المللی انرژی نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت جهان بشدت کاهش یافته و برای جبران آن، باید سالانه 525 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادست صنعت نفت صورت گیرد.
سرمایه گذاری در صنعت نفت | میز نفت
سرمایه گذاری در صنعت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، گزارش مشترك موسسه آي اچ اس ماركت و مجمع بین المللی انرژی نشان مي دهد حتی با ادامه افزایش شتاب کربن زدایی و نزديك شدن رشد تقاضا برای سوخت های فسیلی به سطح قبل از همه گیری، تا سال 2030 ميلادي همه ساله بايد 525 میلیارد دلار در بخش بالادستی سرمايه گذاري شود.

این گزارش خاطرنشان می کند که سرمایه گذاری بالادستی در بخش نفت و گاز در سال 2021 ميلادي برای دومین سال متوالی به میزان 341 میلیارد دلار کاهش یافت که تقریباً 25 درصد کمتر از سطح سال 2019 ميلادي است.

در بخش ديگري از اين گزارش اعلام شده که تقاضای نفت و گاز اکنون به بالاترین ميزان نسبت به پيش از همه‌گیری نزدیک است و تا چند سال آینده به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به افزایش خود ادامه خواهد داد. با توجه به تقاضاي رو به رشد نفت دنيا، انتقال انرژی جهانی باید دقیق و راهبردي باشد. سرمايه گذاري در پروژه هاي بالادستي نفت و گاز باید تا سال 2030 ميلادي به حدود 525 میلیارد دلار در سال برسد که بیش از 50 درصد افزایش نسبت به سال 2021 ميلادي خواهد بود تا پاسخگویی به تقاضای مصرف كنندگان انجام شود.

دنياي امروز داراي اندازه کافی ذخایر نفت و پروژه های نفت و گاز ارزان قیمت برای پاسخگویی به تقاضا در دهه آینده است. اما اين پرسش وجود دارد كه آیا شرکت ها سرمایه گذاری کافی برای اجراي پروژه های كليدي را انجام خواهند داد و یا خير.

از سوي ديگر، در اين گزارش اعلام شده که دو سال آینده (سال هاي 2022 و 2023 ميلادي) بايد سرمایه مورد نياز پروژه های جدید برای اطمینان از عرضه کافی نفت و گاز در 5 تا 6 سال آینده تخصيص یابد و غول هاي اكتشاف و توليد نفت و گاز بايد پروژه‌های مورد نياز براي دسترسی به ظرفيت مورد نياز توليد را فراهم کنند.

 در این گزارش آمده است که هراس از عدم انطباق ميان تقاضا و عرضه آینده ممکن است بر راهبرد غول ها تاثير بگذارد. موسسه آي اچ اس ماركت برای سال‌ها به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه اطلاعات، تجزیه و تحلیل و راه‌حل‌ها برای صنایع و بازارهای عمده‌ای که اقتصاد را در سرتاسر جهان هدایت می‌کنند، شناخته می‌شود.

این شرکت با مشتریان در تجارت، امور مالی و دولت همکاری می کند تا به آنها کمک کند تا تصمیم گیری های آگاهانه و مطمئني انجام دهند. در حال حاضر آنها به بیش از 50 هزار مشتری کلیدی در بیش از 140 کشور از جمله 85 درصد از 500 شركت برتر فهرست فورچون 500 خدمات مشاوره اي ارائه می دهند.

مجمع بین‌المللی انرژی، بزرگ‌ترین مجمع بین‌المللی وزرای انرژی از ۷۱ کشور جهان است که هم کشورهای تولیدکننده و هم کشورهای مصرف‌کننده را شامل می‌شود. این سازمان بررسی همه موضوعات انرژی از جمله نفت و گاز، انرژی پاک و تجدیدپذیر، پایداری، انتقال انرژی و فناوری های جدید، شفافیت داده ها و دسترسی به انرژی را در دستور كار دارد.
 
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۲۱
کد مطلب: 32279
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *