۰
۱

خلاهای CNG با LPG پر نمی‌شود

میز نفت - یک کارشناس انرژی با بیان اینکه "تنها ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند"، گفت: پیشنهاد می‌شود به دلیل تهدید امنیت جانی خود این افراد و دیگر افراد جامعه، این خودروها سریعا شناسایی و به صورت رایگان تبدیل به CNG سوز شوند.
ال پی جی و سی ان جی | میز نفت
ال پی جی و سی ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمدحسین کشاورز باحقیقت، کارشناس انرژی اظهار داشت: با توجه به مباحث ایمنی و هزینه‌بر بودن و به جهت داشتن استانداردهای بسیار بالا، هزینه احداث جایگاه LPG بسیار بالاتر از جایگاه CNG است.

وی افزود: برای مثال جایگاه پایانه بیهقی که توسط پیمانکار ژاپنی ساخته شده، به دلیل استانداردهای بالا در بخش ایمنی، حدود 3 میلیون دلار هزینه برداشت که این میزان برای جایگاه‌های دیگر حتی با احتساب کاهش استانداردها، از یک میلیون دلار، یعنی 30 میلیارد تومان (بدون احتساب زمین و انشعابات آب و برق و گاز) کمتر هزینه در برنخواهد داشت.

* هزینه ایجاد مخازن ذخیره علاوه بر هزینه‌های ایجاد جایگاه و نظام توزیع

این کارشناس انرژی با بیان اینکه" با توجه به شبکه عظیم گازرسانی در کشور در هرنقطه ای امکان احداث جایگاه CNG مقدور است"، گفت: اما در بحث گاز مایع دولت یک هزینه دیگری برای ذخیره سازی گاز مایع به مدت حداقل 30 روز در نقاط مختلف کشور که می‌خواهند از این سوخت استفاده کنند باید پرداخت کند و با توجه به شرایط نگهداری LPG که در مخازن کروی تحت فشار ذخیره سازی میشود، ساخت این مخازن بسیار پرهزینه خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر به این هزینه‌ها، هزینه‌های حمل گاز مایع را هم اضافه کنیم، هزینه‌های بسیاری بر دوش دولت و مردم خواهیم گذاشت، در صورتی که در بحث CNG به جهت استفاده از شبکه گازرسانی کشور این هزینه نزدیک به صفر است. 

* نیمی از ظرفیت سوخت‌رسانی CNG بی‌استفاده مانده

کشاورز با بیان اینکه "در حال حاضر حدود 2500 ایستگاه CNG با ظرفیت تامین  حدود 41 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور وجود دارد"، گفت: با وجود این زیرساختی که در بخش CNG ایجاد شده، درحال حاضر حدود نیمی از این ظرفیت سوخت رسانی در کشور بی استفاده مانده است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: ورود LPG به سبد سوخت خودروهای کشور یک اشتباه بزرگ است و کمترین سودی برای مردم و دولت به دنبال نخواهد داشت؛ در عین حال عدم آلنفع‌هایی نیز به کشور تحمیل می‌کند.

* قیمت ارزان LPG امنیت شغلی 200 هزار نفر را به‌خطر می‌اندازد

وی افزود: در طرحی که در مجلس مطرح است، قیمت هر لیتر LPG به میزان 1000 تومان در نظر گرفته شده، اگر چنینی قیمت ارزانی برای عرضه LPG در سبد سوخت خودروها درنظر گرفته شود، علاوه بر تحمیل یارانه پنهان آن به بیت‌المال، این اختلاف قیمت مطمئنا باعث نابودشدن تدریجی صنعت CNG در کشور و تهدید امنیت شغلی  حدود 200 هزار نفر جمعیت شاغل در این صنعت خواهد شد.

کشاورز با اشاره به ورشکستگی برخی شرکت‌ها و کارخانجات فعال در صنعت CNG در سالهای گذشته به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط در بخش انرژی کشور و عدم ثبات تصمیم‌گیری در این حوزه گفت: اگر دوباره بخواهیم ثبات این صنعت و رغبت مردم به دوگانه سوز کردن خودروها با CNG را با یک طرح غیرکارشناسی، برهم زده و به مسیر غلط ببریم، احتمال به حاشیه رفتن صنعت CNG و عدم‌النفع از معطل ماندن و بی‌استفاده ماندن بخش عظیمی از زیرساخت‌های آن وجود دارد.

وی افزود: اینکه موافقان ورود LPG به سبد سوخت خودروها معتقدند که این سوخت با ورود به سبد سوخت خودروها، فقط جایگزین بنزین مصرفی کشور می‌شود و صنعت CNG را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، فرض درستی نیست و قطعا شاهد رقابت نابرابر LPG و CNG خواهیم بود و اگر قیمت LPG به میزان 1000 تومان در هر لیتر در نظر گرفته شود، بدون شک شاهد آسیب دیدن صنعت CNG‌ کشور خواهیم بود و این نه به نفع مردم است و نه به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

* دلیل رغبت مردم به LPG قیمت پایین و یارانه‌ای آن است؛ اگر قیمت افزایش یابد رغبت مردم کاهش می‌یابد

این کارشناس انرژی در خصوص پیمایش بیشتر سوخت LPG در مقایسه با بنزین و CNG و دلیل رغبت مردم به استفاده از آن گفت: پیمایش بیشتر LPG تا زمانی از نظر مردم مطلوب است که قیمت آن پایین باشد، اگر بخواهیم قیمت CNG، بنزین و LPG را بر اساس قیمت‌گذاری واقعی آن نسبت بندی کنیم و یارانه پنهان بیشتری به توزیع LPG ندهیم، بدون شک با واقعی شدن نسبت بندی قیمت‌ها، مردم رغبت کمتری به LPG و رغبت بیشتری به CNG خواهند داشت و اینکه امروز در خصوص شرایط قیمت‌گذاری آتی آن بخش از LPG که قرار است به سبد سوخت خودروها بیاید صحبت نکنیم، در نظرنگرفتن حقوق مردم و مصرف‌کنندگان است.

وی افزود: اینکه برخی ایرادات به خشک‌سوزی CNG و استهلاک موتور گرفته می‌شود ناشی از نوع سوخت نیست، بلکه ناشی از استفاده از کیت‌های نسل یک در صنعت CNG کشور است که هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان، پس از سالها کار روی تکنولوژی روز کیت در جهان، موفق به بومی‌سازی کیت‌های نسل 4 شده‌اند و با تجاری شدن و استفاده از این کیت‌ها، در خودروهای دوگانه CNG سوز، شاهد خشک‌سوزی و استهلاک موتور حتی در درازمدت نخواهیم بود.

* خلاهای CNG با LPG پرنمی‌شود، بلکه با اجرای تعهدات قانونی پر می‌شود

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اینکه برخی فعالان بخش سوخت اعلام کرده‌اند، ورود LPG می‌تواند خلا‌های CNG را در سبد سوخت خودروهای کشور پر کند، این ادعا، ادعای درستی نیست و اگر CNG در نظام سوخت کشور، خلاهایی دارد این خلاها ناشی از عدم اجرای درست قانون توسط ذی‌نفعان بوده؛ مثلا خودروسازان مکلف به تولید خودروهای پایه‌گازسوز بوده‌اند اما این تکلیف قانونی خود را اجرا نکرده‌اند و اگر خودروهای پایه‌گازسوز به تولید می‌رسید، بهترین کارکرد موتور در خودروها، سوخت CNG بود و خودروساز باید پاسخگوی عدم اجرای تعهدات قانونی خود باشد.

کشاورز در پاسخ به اینکه "اعلام می‌شود یک تا 1.5 میلیون خودرو در کشور به صورت غیرمجاز از LPG استفاده می‌کنند"، گفت: به دلیل عدم وجود آمار رسمی در کشور در این موضوع، متاسفانه هر بار یک عددی برای خودرهای LPG سوز در یک رسانه مطرح میشود که با بررسی های بعمل آمده در خود این رسانه‌ها، شاهد خواهید بود که بارها این عدد، کاهش یا افزایش پیدا می‌کند.

* تنها 200 هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند

وی افزود: طبق بررسی‌های بعمل آمده این عدد از 200 هزار خودرو تجاوز نخواهد کرد که تقریبا همگی خودروهای فرسوده هستند، به دلیل این که هر خودرویی که به معاینه فنی مراجعه می‌کند، اگر LPG سوز باشد، معاینه دریافت نخواهد کرد و اجازه تردد دیگر نخواهد داشت و با نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی و اعمال جریمه های هوشمند برای خودروهای فاقد معاینه فنی و همچنین افزایش چند برابری قیمت کپسول گاز در فصل پاییز و زمستان و عدم صرفه اقتصادی، تعداد این نوع خودروها بسیار کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر اکثر این نوع خودروها در کارگاه‌های غیراستاندارد با مخازن غیراستاندارد تبدیل شده اند، که اصلا حرکت این خودروها ممنوع است و حالا ما می‌خواهیم به این خودروها گاز مایع بدهیم و این تصمیم، واقعا کار عجیبی است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به دلیل تهدید امنیت جانی خود افراد و دیگر افراد جامعه، این خودروها سریعا شناسایی و به صورت رایگان تبدیل به CNG سوز شوند.

* صادرات رسمی LPG جای قاچاق  و فروش غیررسمی را بگیرد

کشاورز با بیان اینکه "صادرات گاز مایع می‌تواند یک رویکرد مطلوب برای اقتصاد کشور باشد"، گفت: برآوردها نشان می‌دهد که فقط به کشور چین ماهانه 500 هزار تن LPG صادر می‌شود، این در حالی است که پاکستان، افغانستان و بنگلادش نیز از مشتریان اصلی LPG ایران هستند و اگر نهادهای مربوطه بتوانند جلوی قاچاق و فروش‌های غیررسمی LPG به کشورهای اطراف را بگیرند و آن را تبدیل به صادرات رسمی کنند،‌ درآمدزایی این عرصه برای کشور بیش از پیش خواهد شد.

این کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه "برخی معتقدند می‌توان با ورود استاندارد LPG به سبد سوخت، از خطرات ذاتی این سوخت برای استفاده در بخش حمل و نقل کاست"، گفت: در حال حاضر در بحث تولید مخازن CNG استاندارهای بسیار سخت گیرانه ای وجود دارد که باعث شده، خطرات آن بسیار کاهش یابد، این استانداردها در کشور موجود است و نظارت‌های بسیار دقیق و منظمی در این حوزه در حال پیاده‌سازی است؛ اما هیچ استانداردی در حال حاضر در رابطه با تولید و تبدیل مخازن LPG در کشور موجود نیست.

وی افزود: درحال حاضر در کشورهای پیشرفته با وجود کامیون های گازکش استاندارد در صورت برخورد یا واژگونی کشنده و آسیب به تانکر، حوادث فاجعه باری در خصوص سوخت LPG پیش می آید که اخبار آن نیز در رسانه ها موجود است؛ یعنی ماهیت این سوخت با اشتعال‌زایی بالاتر نسبت به دیگر انواع سوخت، خطرناک است و یکی از دلایلی که این سوخت در حدود 20 سال پیش از سبد رسمی تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور خارج شد، ماهیت حادثه‌آفرینی بالای آن در حمل جاده‌ای و استفاده در خودروها بود.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 32285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لطفا نام خود را کارشناس سی ان جی بگذارید نه کارشناس انرژی
صحبت های شما هیچ ماخذ کارشناسی ندارد و اصلا ال پی جی رقیب سی ان جی نیست و جایگزین بنزین می گردد
ال پی جی به عنوان سوخت پاک در تمام دنیا استفاده می گردد و هیچ خطری ندارد و بسیار ایمن تر از بنزین و سی ان جی می باشد