۰

احیای درآمد 30 هزار میلیارد تومانی با توسعه اتوگاز

میز نفت - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنابر اسناد متعدد از جمله صورت مالی مجتمع‌های پارس جنوبی و شرکت ملی گاز از سال 97 تاکنون، سالانه حداقل 3 میلیون تن LPG در خطوط لوله هدر می‌رود درحالیکه می‌توان از آن در سبد سوخت استفاده کرد.
اتوگاز | میز نفت
اتوگاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مجتبی توانگر با اشاره وضعیت تولید و مصرف گاز مایع فشرده LPG در داخل کشور بیان کرد: به طور کلی گاز مایع یا LPG هیدروکربنی است که در پالایشگاه‌های گازی، پالایشگاه‌های نفتی و پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و در بخش‌های مختلف از جمله سبد سوخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بررسی وضعیت تولید و توزیع LPG در کشور، نشان از یک آشفته‌بازار در این حوزه است، به طوری که طبق آمار سال گذشته از 6.7 میلیون تن LPG تولیدی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی بیش از 3 میلیون تن در خطوط لوله گاز طبیعی سوزانده شده و هدر رفته است.

توانگر گفت: همچنین بنابر اسناد متعدد در طول سال جاری (به جز در ماه‌های سرد سال) گازمایع تولیدی پالایشگاه‌های نفتی نیز به دلیل پر شدن مخازن ذخیره‌سازی به صورت فلر سوزانده شده‌ است. دلیل هدررفت LPG در خطوط لوله و فلرها محدودیت صادراتی این محصول تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا است.

*قیمت صادراتی بنزین و گازوئیل به طور میانگین 150 دلار بر تن از گازمایع بیشتر است

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس گفت: بنابر اسناد متعدد وزارت نفت از جمله صورت مالی مجتمع‌های پارس جنوبی و شرکت ملی گاز از سال 97 تاکنون، سالانه حداقل 3 میلیون تن LPG در خطوط لوله هدررفته است که یک پیشنهاد برای جلوگیری از هدررفت این محصول، استفاده از گازمایع به عنوان سوخت در خودروها است.

عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار داشت: با استفاده از LPG در سبد سوخت خودروها می‌توان معادل بنزین و گازوئیل آزادشده را با قیمت بالاتری صادر کرد و بدین ترتیب ارزآوری کشور نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: اختلاف قیمت LPG با گازوئیل و بنزین به طور میانگین حدود 150دلار بر تن است. یعنی قیمت گازوئیل و بنزین تنی 150 دلار از گازمایع بیشتر است. البته انچه عرض کردم مقایسه میانگین قیمت این سوخت‌ها بود و نوسانات قیمت در بازار فراورده‌های نفتی رخ می‌دهد، به گونه‌ای که قیمت LPG در ماه‌های گرم سال حتی تا 300 دلار بر تن هم کمتر از قیمت صادراتی بنزین و گازوئیل است و در ماه‌های سرد سال قیمت آنها تقریبا یکی می‌شود.

توانگر اظهار داشت: در نتیجه با جایگزینی گازمایع با بنزین و گازوئیل می‌توان درآمد ارزی دولت را افزایش داد. ضمن اینکه فارغ از بحث اختلاف قیمت، به دلیل تداوم تحریم‌ها سالانه حداقل 3 میلیون تن LPG در خط لوله هدر می‌رود که باید فکری به حال آن کرد.

*خسارت 60 هزار میلیارد تومانی با تداوم هدر رفت گازمایع در خط لوله

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق محاسبات وزارت نفت، درآمد این وزارتخانه از صادرات بیش از 5 میلیون تن LPG در سال آینده حدود 80 هزار میلیارد تومان خواهد بود. در نتیجه با فرض تداوم روند LPGسوزی، سال آینده عدم‌النفع 60 هزار میلیارد تومانی به دلیل هدرررفت بیش از 3 میلیون تن LPG به کشور وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های مختلف در فصل بررسی لایحه بودجه، دولت‌ها عنوان می‌کنند که در صادرات LPG هیچ مشکلی ندارند ولی هر ساله آمارهایی از هدررفت این سوخت منتشر می‌شود.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس گفت: البته این موضوع در فصل بررسی لایحه بودجه صدق می‌کند چون این فصل با ماه‌های سرد سال همراه هست که به دلیل افزایش تقاضای منطقه برای LPG هم قیمت گازمایع ایران بالا می‌رود و هم صادراتش تسهیل می‌شود، ولی بلافاصله بعد از عبور از 4 ماه سرد سال، دوباره اتفاقات گذشته تکرار می‌شود. به نظر بنده باید نمایندگان مجلس این دور باطل را به پایان برسانند و مانع هدررفت LPG شود.

*تعارض منافع وزارت نفت در مصادره 100 درصدی درآمد صادراتی LPG

توانگر گفت: با همین تحلیل مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1400 وزارت نفت را مکلف به افزودن 2 میلیون تن LPG به سبد سوخت خودروها کرده بود، ولی هنوز آیین‌نامه این قانون در هیئت دولت تصویب نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: با توجه به قیمت صادراتی بالاتر بنزین و گازوئیل با جایگزینی 2میلیون تن LPG هدررفته (مطابق با قانون بودجه 1400) و صادرات این دو سوخت درآمد دولت بیش از 30 هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

وی گفت: دلیل اصلی عدم اجرای این قانون، تعارض منافع وزارت نفت در مصادره 100 درصدی درآمدهای صادراتی LPG خارج از لایحه بودجه است. یعنی اصلا درآمدهای صادراتی LPG برخلاف سایر فرآورده‌ها در لایحه بودجه نمی‌آید و به صورت اختصاصی به وزارت نفت می‌رسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سهم وزارت نفت از درآمدهای صادراتی بنزین و گازوئیل طبق قانون 14.5 درصد است. در نتیجه انگیزه این وزارتخانه بر جلوگیری از مصرف داخل LPG است هرچند که مصرف داخلی این سوخت و صادرات بنزین و گازوئیل درامد ارزی دولت را افزایش دهد.

توانگر گفت: این وزارتخانه به امید صادرات محتمل در آینده حاضر به مصرف این سوخت در داخل کشور نیست و این طور می‌شود که هر ساله مقادیری زیادی گازمایع در خطوط لوله و فلرها هدر می‌رود. به نظرم ضروری نمایندگان مجلس با یک تصمیم جدی آشفته بازار LPG در کشور را ساماندهی کنند و زمینه استفاده ایمن و استاندارد این سوخت در خودروها البته به طور هوشمندانه را فراهم کنند.


منبع : فارس
 
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب: 32330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *