۰

وخیم‌تر شدن بحران گازی ترکیه

میز نفت - کمبود عرضه گاز طبیعی روسیه به ترکیه به همراه مشکلات فنی در ارسال گاز ایران، آنکارا را در شرایط سختی قرار داده و اقتصاد این کشور را بیش‌از پیش تضعیف‌ کرده است.
گاز ترکیه | میز نفت
گاز ترکیه | میز نفت
به‌گزارش میز نفت، هدف ترکیه در تبدیل شدن به یک قطب انرژی با توجه به بحران گاز طبیعی در این کشور دور از دسترس به‌نظر می‌رسد. در شرایطی که اقتصاد ترکیه درگیر تورم شدید، بدهی بالای شرکتی و سوءمدیریت است، کمبود گاز طبیعی آخرین چیزی است که آنکارا می‌تواند با آن مواجه شود.

 شرکت بوتاس ترکیه از نیروگاه‌های تولید برق خواسته تولید خود را محدود کنند. نیروگاه‌های برق ترکیه تنها حدود 60 درصد از گاز را طبق قراردادهای خود دریافت می‌کنند. بوتاس اعلام کرده این دستور به مدت 10 روز اجرایی می‌شود. این دستور در شرایطی صادر شد که تقاضای داخلی برای گاز طبیعی افزایش‌یافته و ایران هم موقتا عرضه گاز خود به ترکیه را قطع کرده‌است.

ترکیه هنوز هم‌نیاز شدیدی به دریافت گاز طبیعی اضافی دارد که در حال حاضر بیشتر آن از روسیه می‌آید. رشد تقاضای داخلی روسیه تا امروز با عرضه شرکت گازپروم روسیه از طریق خط لوله‌های ترک استریم و بلواستریم تامین می‌شد.

در شرایطی که عرضه گاز از روسیه کاهش‌یافته، قطع عرضه گاز ایران هم در بدترین موقعیت اتفاق افتاده‌است. دراین‌بین تقاضای بالا برای گاز طبیعی در جهان قیمت آن در اروپا و آسیا را افزایش داده‌است و عرضه گاز روسیه و ایران نمی‌تواند کمبود گاز در ترکیه را جبران کند.

عوامل ژئوپلیتیکی بیش‌از پیش بازار گاز ترکیه را با مشکل مواجه کرده‌است. اقدامات منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی ترکیه طی چند هفته گذشته بخشی از این مشکلات است. رئیس‌جمهور ترکیه قصد ندارد نقش اساسی در درگیری بین روسیه و اوکراین داشته باشد. اردوغان در این بین بسیار فرصت‌طلبانه عمل می‌کند. از یک طرف تلاش نمی‌کند میانجی بین مسکو و کیف باشد و از طرف دیگر یکی از عرضه‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی به اوکراین است. البته پهبادهای ترکیه قبلاً برای مقاصد نظامی روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کمبود عرضه گاز طبیعی روسیه به ترکیه به همراه مشکلات فنی در ارسال گاز ایران که بلافاصله پس‌از دیدار پوتین با مقامات ایران در مسکو صورت گرفت، بیش‌از آنچه تحلیلگران تصور می‌کنند در مشکلات ترکیه نقش دارد و آنکارا را در شرایط سخت قرار می‌دهد تا نتواند از اوکراین طی هفته‌های آینده دفاع کند.با توقف 16 درصد از واردات گاز ترکیه از سوی ایران، اقتصاد این کشور بیش‌از پیش تضعیف‌شده و مصرف‌کنندگان آسیب می‌بینند. تورم بالا و تضعیف ارز ترکیه که 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار ازدست‌داده، باعث افزایش بیش‌ازحد قیمت انرژی شده‌است.

مقامات ترکیه قیمت برق در 2022 را 125 درصد برای مصرف‌کنندگان صنعتی و 50 درصد برای سایر مصرف‌کنندگان افزایش داده‌اند. در کل، قیمت گاز طبیعی برای شهروندان 25 درصد و برای مصرف‌کنندگان صنعتی 50 درصد بالا رفته‌است.

مقامات ترکیه در هفدهم ژانویه اعلام کردند افزایش قیمت انرژی مخصوصاً گاز طبیعی باعث بالا رفتن کسری بودجه دولت در ماه دسامبر شده‌است. کسری بودجه دولت ترکیه در آخرین ماه سال گذشته میلادی بیش‌از سه‌برابر نسبت‌به سال قبل‌از آن افزایش‌یافته و به 145.7 میلیارد لیر رسیده بود. به‌این‌ترتیب کل کسری بودجه ترکیه در 2021 برابر با 192.2 میلیارد لیر بوده‌است.

منبع : تسنیم
 
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 32365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *