۰

چه راهکاری برای مواجهه با اوج مصرف گاز وجود دارد؟

میز نفت - ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در کشورهای اروپایی به طور میانگین 22 درصد از گاز مصرفی، روسیه 19 درصد، آمریکا 16 درصد، ترکیه 7 درصد و در ایران تنها 1.7 درصد است
مصرف گاز | میز نفت
مصرف گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، ذخیره‌سازی گاز به منظور استفاده در فصول سرد یک راه حل آزموده شده در دنیا است که می‌تواند مشکلات مربوط به اوج مصرف گاز در کشورها را حل کند.

در ایران با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال مصرف گاز بخش خانگی به صورت جهشی افزایش می‌یابد به‌طوری که میانگین سهم حدود 30 درصدی بخش خانگی از مصرف گاز در طول سال در 4 ماه پایانی به بیش از 75 درصد می‌رسد.

اما این راهکار به دلایلی از جمله محدودیت منابع مالی و نظام قراردادی نامناسب برای سرمایه‌گذاری تاکنون در ایران برای مواجهه با اوج مصرف گاز در زمستان اجرایی نشده است.

* سهم اندک ایران در ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی گاز

در حال حاضر ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی (UGS) در مخازن تخلیه شده نفت و گاز و یا برخی از ساختارهای زمین شناسی مثل گنبد نمکی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات موسسات پژوهشی نشان می‌دهد در ایران نیز حدود 40 ساختار زمین شناسی با پتانسیل ذخیره‌سازی وجود دارد که در صورت بهره‌برداری از آنها می‌توان کسری 200 میلیون متر مکعبی گاز در زمستان را پوشش داد.

به‌طور میانگین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز مصرفی در کشورهای اروپایی 22 درصد، روسیه 19 درصد، آمریکا 16 درصد، ترکیه 7 درصد و در ایران تنها 1.7 درصد است (تصویر 1).

تصویر 1

به نظر می‌رسد در کنار سیاست بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و سیاست توسعه میادین گازی و افزایش تولید گاز ضروری است وزارت نفت دولت سیزدهم بر موضوع ذخیره‌سازی گاز طبیعی نیز متمرکز شود.


منبع : فارس
 
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 32388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *