۰

روسیه به دنبال رکوردزنی گازی

میز نفت - آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود از بازار گاز پیش‌ بینی کرد تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی به رکورد جدید ۷۶۳ میلیارد مترمکعب می‌رسد.
گاز روسیه | میز نفت
گاز روسیه | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی به بالاترین رقم رسیده و رکورد 2021 را پشت سر بگذارد. این در حالی است که صادرات گاز روسیه به اروپا در زمستان بسیار کمتر از حد معمول بوده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود از بازار گاز در روز دوشنبه اعلام کرد تولید گاز طبیعی روسیه در 2021 ده‌درصد نسبت‌به سال قبل‌از آن افزایش‌یافته و به رکورد 762 میلیارد مترمکعب رسیده‌است.

 شرکت گازپروم  روسیه به‌تنهایی 80 درصد از افزایش تولید گاز این کشور را برعهده داشته و حدود 513 میلیارد مترمکعب تولید کرده‌است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این بالاترین رقم تولید گاز این شرکت از 2008 است ولی هنوز هم پائین‌تر از ظرفیت رسمی تولید آن یعنی 550 میلیارد مترمکعب قرار دارد.

این آژانس تخمین می‌زند تولید گاز طبیعی روسیه در سال جاری میلادی به رکورد جدید 763 میلیارد مترمکعب برسد.
روسیه علی‌رغم افزایش تولید گاز طبیعی، در زمستان سال جاری بالاتر از قراردادهای خود به اروپا صادرات نداشته‌است. این مسأله به همراه کاهش سطح ذخایر گاز اروپا باعث کمبود آن در این قاره و افزایش قیمت گاز شده، درنتیجه قیمت برق هم در اروپا بالا رفته و بسیاری از کسب‌وکارهای وابسته به انرژی را تحت تاثیر قرار داده‌است.

صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی 25 درصد کاهش سالانه داشت که آن را می‌توان نتیجه پایین آمدن جریان انتقال گاز از طریق بلاروس و اوکراین و کاهش تحویل گاز به ترکیه دانست.
آژانس بین‌المللی انرژی روسیه را مسئول بحران انرژی در اروپا می‌داند.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل ماه جاری اعلام کرده بود کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه عمداً بازار گاز اروپا را تحت فشار گذاشته‌است. وی تاکید کرد سیستم‌های انرژی که بیش‌از حد وابسته به یک عرضه‌کننده به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی انرژی خود هستند، با مخاطرات جدی مواجه خواهند شد.

بحران روسیه و اوکراین یک نگرانی دیگر برای بازار گاز و تحلیلگران است. عملیات نظامی در این منطقه عرضه گاز روسیه به اروپا را مختل خواهد کرد و آمریکا می‌تواند خط لوله نورد استریم 2 را متوقف نگه دارد.


منبع : تسنیم
 
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 32407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *