۰

اوپک با افزایش تولید موافقت کرد

میز نفت - پنج منبع آگاه اعلام کردند وزیران اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه احتمالا به سیاست فعلی افزایش ملایم تولید پایبند می‌مانند.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، این گروه که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است و بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی نفت را کنترل می کند، با فشار از سوی مصرف کنندگانی بزرگی نظیر آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و کمک به احیای اقتصاد از پاندمی کووید ۱۹ روبرو شده است. اما اوپک پلاس حاضر نشده است با افزایش سریعتر تولید موافقت کند و استدلال کرده که دنیا به دلیل محاسبات ضعیف در روند عبور به سمت سوختهای پاک‌تر، با کمبود انرژی روبرو شده است.

حتی چندین عضو اوپک به دلیل سرمایه گذاری اندک در چند سال گذشته، قادر نیستند مطابق با سهمیه تصویب شده نفت تولید کنند.پنج منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: انتظار دارند وزیران اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس را تصویب کنند.

یک منبع آگاه درباره این که آیا کمیته کارشناسان اوپک پلاس درباره افزایش بالاتر از  ۴۰۰ هزار بشکه در روز بحث کرده اند، گفت: موضوع افزایش سریعتر تولید مطرح نشد و تردید دارم که چنین موضوعی طرح شود.

در گزارش کمیته فنی مشترک که از سوی رویترز مشاهده شده، پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری بدون تغییر ماند و همچنان ۴.۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

در این گزارش پیش بینی شده است تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از پاندمی برمی گردد. تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

کارشناسان اوپک پلاس پیش بینی کردند جهان با مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ روبروست که به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور کمتر از پیش بینی قبلی ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در سال میلادی جاری است.

با این حال در این گزارش به شماری از ریسکهای متوجه بازار نفت از جمله ابهامات قابل توجه مرتبط با تاثیر واریانت اُمیکرون، محدودیتهای زنجیره تامین و سیاست بانکهای مرکزی برای مقابله با تورم اشاره شده است.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس به ریسکهای دیگری برای احیای بازار نفت اشاره کرد که شامل نوسان بازارهای کالا، محدودیتهای ظرفیت تولید به دلیل سرمایه گذاری اندک، چالش سطح بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق و ریسکهای ژئوپلیتیکی بود.

بر اساس گزارش رویترز، گلدمن ساکس در یادداشتی پیش بینی کرد احتمال افزایش سریعتر تولید اوپک پلاس با توجه به روند صعودی اخیر بازارهای نفت وجود دارد.


منبع : ایسنا
 
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 32415
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *