۰
خاطره ای از پرویز مینا در سال 57

شاه گفت فرآورده بیاورید

میز نفت - پرویز مینا از چهره های کلیدی نفت در دوران پهاوی، درباره تنها دیدار خود با شاه و درخواست محمدرضا از او اشاره کرد و گفت دیگر شاه را ندیده است.
پرویز مینا | میز نفت
پرویز مینا | میز نفت
به گزارش میز نفت، یکی از مهمترین عوامل در پایان حکومت محمدرضا پهلوی اعتصاب کارکنان نفت و کاهش تولید نفت و فرآورده های نفتی بود. دکتر پرویز مینا مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت در دوره محمدرضا پهلوی، در کتاب ناگفته های فروش نفت درباره آن روزها و دیدارش با شاه خاطراتی را بیان کرده است که در ادامه می خوانیم:
 
من هیچ‌وقت تنها پیش شاه نرفتم. یک‌بار فقط تنها شاه را دیدم و آن در آذر سال 57 بود؛ زمانی بود که من از شرکت ملی نفت استعفا داده و در پاریس بودم؛ آقای ازهاری نخست‌وزیر وقت که هیچ‌وقت او را ندیده بودم، از تهران به من تلفن کرد که فوراً به تهران بیایید؛ گفتم نمی‌توانید بگویید چه‌کاری دارید؟ گفت نه. درنهایت عازم تهران شدم و به دفترشان مراجعه کردم و گفتم چه شده؟ گفت همه پالایشگاه‌ها اعتصاب کرده‌اند، سوخت نیست، حتی ارتش سوخت ندارد و اعلی‌حضرت فرمودند شما با اتخاذ راهکاری برای ما سوخت تأمین کنید.

 گفت باید شرفیاب شوید؛ رفتم نزد اعلی‌حضرت، وی گفت برو پیش آقای اویسی و ببین ارتش چه سوختی لازم دارد، بروید هر کاری می‌توانید بکنید تا نیاز سوختی برطرف شود. این تنها باری بود که من شاه را تنها دیدم که البته این ملاقات به من نشان داد شاه دیگر آن شخصیتی که ما می‌شناختیم نبود، داروهایی که برای بیماری سرطانش مصرف می‌کرد توانش را گرفته بود. من او را یک آدم دیگری دیدم.
 
رفتم به عربستان، کویت و بحرین؛ وزرای نفت آنجا را می‌شناختم چون دائم با آن‌ها در تماس بودم. مقدار زیادی فرآورده از آن‌ها گرفتم منتها گفتند خودت باید ترتیب حمل آن را بدهی، من از عربستان به لندن رفتم و تانکر اجاره کردم تا فرآورده‌ها به ایران حمل شود. به آقای ازهاری تلگراف زدم که فلان مقدار محصول با این تانکرها در فلان تاریخ به بندرعباس می‌رسد، تحویل بگیرید و پولش را بدهید منتها زیاد نبود.
 
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 32420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *