۱

اولین وزیر نفت در نماز جمعه | عکس

میز نفت - علی اکبر معین فر، نخستین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه تهران که تاریخ آن، احتمالا به روزهای نخست پیروزی انقلاب باز می گردد.
علی اکبر معین فر، اولین وزیر نفت ایران | میز نفت
علی اکبر معین فر، اولین وزیر نفت ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت، علی اکبر معین فر متولد ١٣٠٧ آغازگر مطالعات نظام مند زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ایران، نخستین تهیه کننده آئین نامه ساختمان مقاوم در برابر زلزله، نخستین رئیس کمیته فنی مقررات ملی ساختمان بود.

همچنین قابل ذکر است علی اکبر معین فر ابتدا در دولت موقت از سوی مهدی بازرگان به عنوان عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه برگزیده شد و سپس از سوی نخست وزیر دولت موقت به عنوان نخستین وزیر نفت در جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. وی همچنین به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس اول شورای اسلامی حضور داشته است.

اولین وزیر نفت ایران گفته بود: وزارتخانه اساسنامه نمی‌خواهد. یک قانون تشکیل می‌خواهد که حدود وظایف و اختیارات را مشخص کند. زمانی که وزارت نفت در شورای انقلاب تاسیس شد کل قانون نیم صفحه بود و باید این قانون جامع‌تر می‌شد. وزارتخانه قانون و مجوز تاسیس می‌خواهد و شرکت است که باید اساسنامه داشته باشد. شرکت ملی نفت باید مستقل باشد و نقش وزارت نفت نقش یک صاحب سهام است که مسوولیت تغییر مدیرعامل و تعیین هیات مدیره شرکت ملی نفت را برعهده دارد. در حقیقت صاحب سهم در امور داخلی شرکت دخالت نمی‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت‌‌ همان قدر باید از وزیر نفت فرمان برداری داشته باشد که یک مدیرعامل شرکت از صاحب سهم خود فرمانبرداری دارد و صاحب سهم هم حقوقی که دارد در مجامع عمومی است.
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 32425
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *