۰
انقلاب ایران و شوک دوم نفتی

تحریم نفت ایران چگونه کلید خورد؟

​میز نفت – پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57، روزهای وحشتناکی را بر بازارهای جهانی نفت تحمیل کرد بطوری که نفت در بورس آمریکا به 50 دلار در هر بشکه نیز رسید.
جیمی کارتر | میز نفت
جیمی کارتر | میز نفت
به گزارش میز نفت، سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اخیر، مانند شن‌های بیابان در حال جابه‌جایی بوده و هست؛ چه سال‌هایی که نفت ایران باید در بازار باقی می‌ماند و چه روزهایی که دیگر نباید اثری از آن دیده می‌شد. آنچه هدف را توجیه می‌کرد، میزان وابستگی آمریکا به نفت بود و بس؛ جایی که نفت ایران با سیاست‌های انرژی واشنگتن تداخل داشت وضع تحریم‌ها و پیاده‌سازی دقیق آن به میدان می‌آید مانند یک دهه گذشته. روسای جمهور این کشور طی40سال گذشته رویکردهای مختلفی را در قبال طلای سیاه در پیش گرفتند و هریک به فراخور تحولات بازار، استراتژی جدیدی را طراحی کردند.

مهم‌ترین مساله اما در این کشمکش تحریمی، امنیت ملی کشوری است که به‌تنهایی حدود 20‌درصد از نفت جهان را مصرف می‌کند. رقمی معادل 20میلیون بشکه در بالاترین رکورد ثبت شده است.


پیروزی انقلاب اسلامی یکی از بزنگاه های مهم در تاریخ صنعت نفت به شمار می رود که شوک دوم نفتی را منجر شد. شوکی که تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را کلید زد و موجب شد تا جیمی کارتر، به بهانه تسخیر سفارت آمریکا در ایران فرمان تحریم خرید نفت از تهران را صادر کند.

ویدئوی زیر، بخشی از قسمت هشتم مستند حکومت سیاه به نویسندگی و کارگردانی وحید حاجی پور است. برای تماشای قسمت هشتم می توانید روی لینک کلیک کنید.
 
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 32427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *