۰

خبر اوجی از امضای چندین قرارداد نفت و گاز

میز نفت - وزیر نفت گفت: در ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم تا امروز موفق شدیم بیش از ۴.۵ میلیاد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفتی و گازی کشور امضا کنیم که بخشی از این قراردادها داخلی و بخشی خارجی است.
اوجی | میز نفت
اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاس اظهار داشت: صنعت پتروشیمی کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بیشتر محصولات پتروشیمی تولیدی در ابتدای پیروزی انقلاب مربوط به کودهای شیمیایی بوده اما اکنون تنوع گسترده‌ای در تولید کودهای پتروشیمی در ایران وجود دارد.

وی افزود: ایران در مجموع ذخایر هیدروکربنی رتبه اول را در دنیا داشته و بالغ بر 153 میلیارد بشکه نفت خام و 33 هزار میلیارد متر مکعب گاز در کشور داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون ظرفیت پالایش گاز کشور به مرز یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده گفت: اکنون 95 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و ضریب بهره‌مندی از گاز در بخش روستایی به بیش از 85 درصد رسیده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاقات خوبی در صنعت پتروشیمی کشور بویژه در بخش توسعه زنجیره ارزش رخ دهد، گفت: رشد تقاضا در صنعت پتروشیمی بسیار بالاتر از رشد تقاضا برای فرآورده‌های نفتی است و روند رشد تقاضا در پتروشیمی حدود 8 تا 10 درصد است.

اوجی ادامه داد: ایران با دارا بودن منابع و ذخایر عظیم گاز که خوراک اصلی صنعت پتروشیمی است ظرفیت و پشتوانه خوبی برای توسعه این صنعت دارد.

وزیر نفت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص دانش‌بنیان کردن صنعت نفت گفت: در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت پتروشیمی کشور یک صنعت پیشتاز است.

وی افزود: کمترین آسیب از تحریم‌ها را در حوزه صادرات در حوزه پتروشیمی شاهد بودیم و درآمدهای صنعت پتروشیمی گاها با درآمدهای نفتی کشور برابری می‌کند و در سال جاری صنعت پتروشیمی بالغ بر 10 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر چه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنعت پتروشیمی انجام شده اما این سرمایه‌گذاری‌ها نامتوازن بوده گفت: در تلاش هستیم با توسعه زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را متوازن کنیم؛ صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری کم و سود بالا می‌تواند در اشتغالزایی به خصوص در مناطق کمتر برخوردار بسیار موثر باشد.

اوجی با بیان اینکه تامین خوراک پتروشیمی‌ها از ابتدای دولت یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت نفت بوده گفت: ما موفق شدیم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر بیش از 4.5 میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفتی و گازی کشور امضا کنیم که بخشی از این قراردادها داخلی و بخشی خارجی است؛ همچنین 10 تفاهمنامه نیز در این زمینه در چند ماه اخیر به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه ما منتظر نتیجه مذاکرات و رفع تحریم‌ها نمانده‌ایم گفت: در همین مدت با شرکت‌های بزرگ دنیا مذاکرات خوبی را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت افزود: در پایان برنامه ششم توسعه قرار بوده یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب به صورت روزانه گاز شیرین در کشور تولید شود که اکنون میزان تولید روزانه گاز شیرین در کشور 850 میلیون متر مکعب است.

اوجی با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها گفت: پتروپالایشگاه‌ها علاوه بر تامین سوخت و تضمین امنیت انرژی خوراک صنعت پتروشیمی را نیز تامین می‌کنند و اکنون بالغ بر 12 قرارداد ساخت پتروپالایشگاه‌ها در کشور امضا شده که معادل یک میلیون و  460 هزار بشکه خوراک خواهد بود.

وی افزود: مجوز تنفس خوراک برای سرمایه‌گذاری در ساخت پتروپالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم اصلاح شده تا سرمایه‌گذاری‌ها تسریع شود.

وزیر نفت با بیان اینکه یک پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در بودجه سال 1401 پیشنهاد شده گفت: امیدواریم این پیشنهاد دولت به تصویب مجلس محترم برسد و در دولت سیزدهم ظرفیت پالایشگاهی کشور آنطور که باید افزایش پیدا کند.

اوجی با بیان اینکه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قیمت چند هاب منطقه‌ای است و قیمت گاز وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود گفت: با توجه به افزایش قیمت هر متر مکعب گاز در اروپا که به یک دلار و 32 سنت رسیده، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش پیدا کرده است که در سقف بودجه 1401 پیشنهاد شده تا سقفی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گذاشته شود و در بهمن و اسفند سال جاری نیز اجرایی شده است.




منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 32458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *