۰
کاهش 500 هزار تنی صادرات LPG در سال 99

اسناد هدررفت گازمایع در کشور

میز نفت - طبق اسناد، توان تولید گازمایع در مجتمع پارس جنوبی 7.6 میلیون تن در سال برآورد می‌شود که از این میزان، تولید واقعی LPG در سال 99 حدود 3.3 میلیون تن بوده است که نسبت به سال 98 حدود 500 هزار تن عدد کمتری را ثبت کرده است.
پارس جنوبی | میز نفت
پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بررسی وضعیت گازمایع فشرده (LPG) در کشور نشان می‌دهد که تعیین تکلیف درباره موارد مصرف این هیدروکربن از جمله اولویت‌های وزارت نفت دولت سیزدهم است.

طبق اسناد شرکت ملی گاز ایران، سال گذشته از 6.7 میلیون تن گازمایع تولید شده در مجتمع پارس جنوبی، بیش از 3 میلیون تن LPG به دلیل محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم به خط لوله گاز طبیعی تزریق شده و هدر رفته است. در نتیجه ضرورت دارد موارد مصرف جدیدی برای LPG در کشور تعیین شود.

البته این میزان LPG‌سوزی تنها مربوط به سال گذشته نیست، بلکه از سال 97 تا کنون هر ساله حداقل 3 میلیون تن LPG در خطوط لوله و فلرها(مشعل) هدر می‌رود. برخی اسناد میزان هدررفت LPG را تا 5.5 میلیون تن در سال نیز برآورد کرده‌اند.

*صادرات LPG در سال 99 حداقل 500 هزار تن نسبت به سال 98 کمتر بوده است

حال اسناد جدید مربوط به صورت مالی شرکت مجتمع پارس جنوبی نیز ارقام هدررفت LPG در سال‌های مختلف را تایید می‌‎کند. طبق جدول 1 ظرفیت اسمی تولید گازمایع در مجتمع پارس جنوبی حدود 7.6 میلیون تن در سال برآورد شده است که از این میزان تولید واقعی LPG در سال 99 حدود 3.3 میلیون تن بوده است که نسبت به سال 98 حدود 500 هزار تن عدد کمتری را ثبت کرده است.
جدول 1- گزارش صورت مالی مجتمع پارس جنوبی

 

با فرض اینکه تمامی LPG تولیدی از پارس جنوبی صادرات شود، می‌توان نتیجه گرفت که صادرات LPG در سال 99 حداقل 500 هزار تن از سال 98 کمتر بوده است. به بیان دیگر محدودیت‌های صادراتی LPG با توجه به شرایط بازار و تقاضای LPG و همچنین تحریم‌های آمریکا سال به سال در حال افزایش است.

جدول زیر میزان ظرفیت اسمی و تولید LPG در هر یک از پالایشگاه‌های پارس جنوبی در سال 99 را به تفکیک نشان می‌دهد.


همان‌طور که مشاهده می‌شود بین توان تولید (ظرفیت اسمی) LPG کشور و میزان عملیاتی آن اختلاف بسیار زیادی وجود داشته و انحراف بیش از 50 درصدی در این حوزه به ثبت رسیده است که طبیعتا به خاطر خطای برآورد در تعیین ظرفیت اسمی نیست، بلکه با توجه به سایر اسناد منتشر شده به معنای کاهش تکلیفی در تولید و جداسازی LPG به دلیل محدودیت‌های صادراتی است.

*تاکید دوباره اسناد وزارت نفت به سوزاندن LPG در خطوط لوله

در بخش یادداشت‌های توضیحی صورت مالی شرکت مجتمع پارس جنوبی نیز به کاهش تولید LPG ناشی از محدودیت‌های صادراتی اشاره شده است.

طبق بودجه مصوب (جدول 2)، تولید پروپان و بوتان در سال 99 معادل 2.48 و 1.55 میلیون تن در نظر گرفته شده است که مجموع آنها (LPG) حدود 4.03 میلیون تن است، اما میزان تحقق تولید LPG معادل 3.64 میلیون تن در سال بوده است، یعنی 400 هزار تن کمتر از بودجه مصوب.
جدول 2
این میزان انحراف از برنامه مصوب که عمدتا ناشی از کاهش تولید پروپان بوده است، در صورت مالی مجتمع پارس جنوبی بدین صورت توضیح داده شده است: بخش قابل توجهی از این انحراف از بودجه به دلیل مشکلات ناشی از صادرات پروپان بوده که موجب پر شدن مخازن و تزریق این محصول با ارزش به خط سراسری گاز شده است.

بدین ترتیب بار دیگر طبق اسناد وزارت نفت، LPGسوزی در خطوط لوله گاز سراسری تایید شده است که این موضوع به دلیل محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم‌هاست.

یکی از نکات جالب درباره تعیین بودجه مصوب این است که در سال 97 میزان تولید LPG معادل 5.8 میلیون تن در نظر گرفته شده بود ولی در بودجه 99 این شرکت، این میزان به حدود 4 میلیون تن کاهش یافته است.

هنوز معلوم نیست دلیل عقب‌گرد نسبت به برآورد تولید LPG از مجتمع پارس جنوبی چیست؟ شاید یکی از دلایل آگاه شدن مسئولین مربوطه بر محدودیت‌های صادراتی LPG و عدم نیاز به جداسازی و تولید LPG و سپس به خط زدن آن باشد.

منبع : فارس
 
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 32497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *