۰

ایران در کانون توجه بازار نفت

میز نفت - قیمت نفت برنت در معاملات روز جمعه بازار جهانی که سرمایه گذاران اختلالات عرضه ناشی از بحران میان روسیه و اوکراین را در برابر چشم انداز افزایش صادرات نفت ایران ارزیابی کردند، افزایش یافت اما شاخص نفت آمریکا با کاهش روبرو شد.
نفت ایران | میز نفت
نفت ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهای معاملات نفت برنت با ۵۷ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۹۳ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۹ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، در ۹۱ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات روز رئیس جمهور تعطیل خواهند بود.

هر دو شاخص دوشنبه هفته گذشته به بالاترین حد از سپتامبر سال ۲۰۱۴ صعود کردند اما چشم انداز بازگشت نفت ایران و افزایش عرضه، فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال نفت برنت با رشد اندک ۰.۹ درصد، نهمین رشد هفتگی خود را به ثبت رساند در حالی که وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱.۷ درصد کاهش داشت و روند رشد هفتگی که به مدت هشت هفته متوالی داشت را متوقف کرد.

نگرانیها نسبت به اختلالات احتمالی عرضه ناشی از حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، افت قیمتها در هفته گذشته را محدود کرد. غرب روسیه را که صادرکننده بزرگ نفت و گاز است، تهدید کرده است در صورت حمله نظامی به اوکراین با تحریمهای جدیدی روبرو خواهد شد اما روسیه تکذیب کرده است قصد حمله نظامی به همسایه خود را دارد.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا گفت: هر گونه تحریمی که از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه ممکن است وضع شود، نباید شامل واردات انرژی باشد.

قیمتها در ساعات پس از معاملات رسمی پس از این که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت متقاعد شده است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند، اندکی افزایش یافتند.

یک مقام بلندپایه اروپایی گفت: توافق برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرتهای جهانی نزدیک است اما موفقیت آن به اراده سیاسی طرفین مذاکره بستگی دارد.

کلودیو گالیمبرتی، نایب رییس ارشد شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" اظهار کرد: تنشهای میان روسیه و اوکراین نوسان قیمتهای نفت جهانی را افزایش داده است اما اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا آسودگی خاطر مورد نیاز برای بازار جهانی را فراهم کرد زیرا احتمال ورود عرضه جدید به بازار، کمبودی که دیده می شود را تا حدودی کاهش می دهد.

اگرچه هنوز توافق قطعی نشده است اما قیمتها تحت تاثیر اخبار پیشرفت مذاکرات رو به کاهش گذاشته اند و انتظار می رود به نتیجه رسیدن مذاکرات، بازگشت حداکثر ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت به بازار تا دسامبر امسال را به دنبال داشته باشد.

تحلیلگران می گویند احتمال اندکی وجود دارد که نفت ایران در آینده نزدیک به بازار برگردد و کمبود عرضه فعلی را تسهیل کند.

در این بین، منابع آگاه اظهار کردند: اگر توافق هسته ای حاصل شود، اوپک پلاس به دنبال آوردن ایران به توافق محدودیت عرضه خواهد بود تا از رقابت سهم بازار و آسیب دیدن قیمتها جلوگیری کند.

بر اساس گزارش رویترز، عاملی که به فشارها بر قیمت وست تگزاس اینترمدیت افزود، افزایش شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا بود. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته چهار حلقه افزایش پیدا کرده و به ۵۲۰ حلقه رسیده که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است.


منبع : ایسنا
 
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 32527
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *