۰
برسی تولید و درآمد پالایشگاه شازند

پالایشگاه شازند زیر ذره بین

میز نفت - طبق صورت مالی پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در سال 99، درآمدهای فروش داخلی و صادراتی این پالایشگاه به ترتیب 18 و 2 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
پالایشگاه شازند | میز نفت
پالایشگاه شازند | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

در گزارش‎ های قبلی صورت‌های مالی «شرکت مجتمع پارس جنوبی»، «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «شرکت ملی پخش فرآورده نفتی»، «شرکت نفت خزر» و «شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب» مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش به بررسی صورت مالی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند پرداخته می‌شود.

*سود 35 هزار میلیارد تومانی پالایشگاه امام خمینی شازند در سال 99

شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند یک پالایشگاه دولتی و زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، طبق صورت مالی این شرکت میزان سود جامع پالایشگاه شازند در سال 99 بیش از 35 هزار میلیارد تومان بوده است. این میزان سود در سال 98 عدد 34 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده بود.

در جدول 1، جزئیات درآمدها، هزینه‌ها و سوددهی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند آورده شده است.
جدول 1

 

*صفر تا صد تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه شازند

جدول 2 اهداف کمی مصوب برای تولید انواع فرآورده‌های نفتی در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند را نشان می‌دهد. طبق این جدول تولید سالانه 5 فرآورده اصلی پالایشگاه شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید نفت کوره و گازمایع به ترتیب 4.5، 3.8، 0.5، 3.1 میلیارد لیتر و 0.5 میلیون تن بوده است.
جدول 2
 

این شرکت در تولید گازمایع 40 درصد از برنامه مصوب انحراف داشته است که یکی از دلایل آن هدررفت و سوزاندن گازمایع به دلیل پر بودن مخازن پالایشگاه و محدودیت صادراتی این سوخت بوده است.

همچنین پالایشگاه شازند اراک در تولید بنزین سوپر نیز 60 درصد از اهداف تولیدی در سال 99 عقب‌ماندگی داشته است.

طبق توضیح صورت مالی پالایشگاه شازند، کاهش تولید سوخت جت به دلیل کاهش تقاضای بازار رقم خورده است. دلیل افزایش تولید نفت کوره نیز عدم مصرف این فرآورده در واحدهای فاز 2 با توجه به اورهال واحدهای تولیدی عنوان شده است.

یکی از نقاط قوت شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند تولید پروپیلن موردنیاز صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی است. در سال 99 حدود 161 هزار متر مکعب از این محصول تولید شده است که بیشتر از اهداف کمی مصوب بوده است.

جهت تقریب ذهن، جدول 3 میزان تولید روزانه فرآورده‌های اصلی این پالایشگاه را نشان می‌دهد.
جدول 3- میزان تولید فرآورده‌های اصلی پالایشگاه شازند (واحد: میلیون لیتر در روز)
 

*کاهش تولید بنزین معمولی و سوپر در پالایشگاه شازند

در جدول 4، ظرفیت تولید هر یک از فرآورده‌های نفتی در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند و عملکرد این شرکت در سال‌های 98 و 99 بر اساس واحدهای متر مکعب و تن آورده شده است.

طبق جدول 4 تولید بنزین معمولی و بنزین سوپر از پالایشگاه شازند در سال 98 به ترتیب روزانه 14.3 و 1.7 میلیون لیتر بوده است که در سال 99 به 12.5 و 0.5 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است. همچنین تولید گازمایع این پالایشگاه نیز از 637 هزار تن در سال 98 به 505 هزار تن در سال 99 کاهش پیدا کرده است.
جدول 4
 

*جزئیات درآمدهای فروش داخلی و صادراتی پالایشگاه شازند در سال 99

طبق صورت مالی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، درآمدهای عملیاتی این شرکت از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی در جداول 5 و 6 آورده شده است.

در جدول 5 جزئیات درآمدهای این شرکت از فروش داخل آورده شده است که در سال 99 رقمی معادل 73.8 هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد نسبت به سال 98، 18 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

در سال 99 با وجود فروش داخلی کمتر بنزین نسبت به سال 98، درآمدهای فروش داخل بنزین این پالایشگاه حدود 4.4 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که دلیل آن افزایش قیمت بنزین از آبان‌ماه سال 98 است.

همچنین حدود 5 هزار میلیارد تومان از افزایش درآمد فروش داخلی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند از افزایش فروش گازوئیل ناشی شده است. افزایش فروش داخلی نفت کوره نیز درآمدهای این شرکت را حدود 7 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.
جدول 5
 

جدول 6 میزان درآمدهای صادراتی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند را نشان می‌دهد که از 10.7 هزار میلیارد تومان در سال 98 به 11.7 هزار میلیارد تومان در سال 99 افزایش یافته است.

همانطور که مشاهده می‌شود درآمد صادراتی بنزین معمولی این پالایشگاه نسبت به سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان کاهش داشته است که این میزان با افزایش بیش از 300 میلیارد تومانی صادرات بنزین سوپر تقریبا جبران شده است.

اما آنچه در نهایت موجب افزایش درآمدهای صادراتی فرآورده‌های نفتی پالایشگاه شازند نسبت به سال 98 شده است مربوط به صادرات سوخت ATR است. صادرات این سوخت کشتی کم گوگرد در سال 99 حدود 1.9 هزار میلیارد تومان بوده است.
جدول 6
 

در مجموع کل درآمد عملیاتی شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در سال 99 حدود 86 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 98 حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.


منبع : فارس
 
يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 32539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *