۰

آمریکا دوباره در فکر آزادسازی ذخایر استراتژیک

آمریکا در واکنش به قیمتهای نفت که تحت تاثیر تنشهای میان روسیه و اوکراین بالای ۹۰ دلار در هر بشکه مانده، در حال فراهم کردن زمینه برداشت هماهنگ جهانی از ذخایر استراتژیک نفت است.
ذخایر استراتژیک | میز نفت
ذخایر استراتژیک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد کشورهای عضو این سازمان آماده هستند تا برای تضمین تامین کافی نفت در بازارهای جهانی، به صورت گروهی اقدام کنند. اعضای آژانس بین‌المللی انرژی تا پایان سال ۲۰۲۱ مجموعا ۴.۱۶ میلیارد بشکه در ذخایر نفت داشتند که شامل ۱.۵ میلیارد بشکه در ذخایر استراتژیک دولت‌های این سازمان بود.

این گروه متشکل از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت، اعضای خود را ملزم کرده است به اندازه ۹۰ روز واردات خالص ذخایر تجاری یا دولتی داشته باشند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد دولت بایدن در حال حاضر اجرای برنامه‌ای برای اقدام هماهنگ با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت را پیگیری می‌کند تا اطمینان حاصل کند جهان می‌داند ما تامین انرژی باثباتی داریم. انتظار دارم به زودی درباره این اقدام هماهنگ اخبار بیشتری از کشورهای دیگر بشنوید.

باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان و مشاور انرژی سابق دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا اظهار کرد: بیانیه های کاخ سفید و آژانس بین المللی انرژی به آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک در آینده نزدیک اشاره دارد. به نظر می رسد برنامه ریزی هماهنگ اگر در آستانه اجرایی شدن نباشد، در مرحله پیشرفته قرار دارد.

بهای معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترنت آمریکا در هفته‌های اخیر که تنشها میان روسیه و اوکراین ریسکهای جدی برای بازارهای انرژی ایجاد کرده است، به سمت مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیشروی کرده اند اما خوش بینی به توافق هسته‌ای احتمالی ایران در روزهای اخیر، روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده است.

هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر دستور آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا را در واکنش به قیمتهای بالای نفت صادر کرد، وست تگزاس اینترنت حدود ۷۸ دلار در هر بشکه بود.

ذخایر استراتژیک  آمریکا تا ۱۱ فوریه به ۵۸۴.۸ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۰۲ به شمار می رود.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت‌های بالای انرژی بزرگترین محرک رشد تورم در آمریکا بوده اند و بایدن را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در مخمصه انداخته اند. این انتخابات اکثریت کنگره را مشخص می کند و ممکن است امید دموکراتها برای پیشبرد یک برنامه سبز را محدود کند.


منبع : ایسنا
 
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 32576
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *