۰

فراز و نشیب سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران

میز نفت - طبق گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای راه‌اندازی صنعت پتروشیمی در کشور جمعا 79 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران صورت گرفته است که به معنای میانگین سالانه 2.2 میلیارد دلار جذب سرمایه در این صنعت است.
پتروشیمی | میز نفت
پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صنعت پتروشیمی کشور از جمله صنایعی است که می‌تواند محور توسعه، اشتغالزایی و درآمدزایی در اقتصاد ایران قرار بگیرد.

بررسی گزارش‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که اعطای مشوق‌های اقتصادی به صنعت پتروشیمی، باعث جذب سرمایه و شکوفایی این صنعت شده است، هر چند که تنظیم‌گری و حکمرانی بهتر می‌توانست وضعیت صنعت پتروشیمی و منافع اقتصادی کشور را بیش از وضعیت فعلی ارتقا دهد.

میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های مختلف در تصویر 1 آورده شده است. واحد اعداد تصویر 1 به «میلیون دلار» است. همانطور که مشاهده می‌شود سرمایه‌گذاری در این صنعت با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده است.

نکته جالب توجه اینکه در اواخر دولت اصلاحات شاهد یک جهش سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بوده‌ایم به طوری که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در سال 1382 و به میزان 4.6 میلیارد دلار بوده است.
 
تصویر 1

تصویر 2 میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در دولت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

طبق آمار، کمترین میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مربوط به دوره اول دولت اصلاحات و عدد 2.5 میلیارد دلار است و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی نیز مربوط به دوره دوم دولت تدبیر و امید است که «بخش خصوصی» به میزان حدود 15 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین بررسی روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که به صورت کلی میزان سرمایه‌گذاری هر دولت نسبت به دولت قبلی افزایشی بوده است.
 
تصویر 2

در مجموع تاکنون 79 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در طول 8 دولت گذشته به طور میانگین سالانه 2.2 میلیارد دلار سرمایه جذب این صنعت شده است.


منبع : فارس
 
يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 32601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *