۰

توصیه آژانس بین المللی انرژی درباره روسیه

میز نفت - آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد متنوع کردن منابع تأمین انرژی و صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را بیش‌از ۵۰ میلیارد متر مکعب یعنی معادل یک‌سوم طی یک‌سال پائین بیاورد.
توصیه آژانس بین المللی انرژی درباره روسیه
به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به طرح خود برای کاهش وابستگی به روسیه اعلام کرد اروپا می‌تواند طی یک‌سال واردات گاز از روسیه را یک‌سوم کاهش دهد.
اتحادیه اروپا برای تامین 40 درصد از نیاز خود به گاز، وابسته به روسیه است. به‌این‌ترتیب روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز به این بلوک به حساب می‌آید، اما حمله روسیه به اوکراین نگرانی در مورد این وابستگی و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده‌است.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده 31 کشور صنعتی دنیا غیر از روسیه است، گفت:« استفاده روسیه از منابع گاز طبیعی به‌عنوان یک اهرم اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد اروپا باید هرچه سریع‌تر برای بی‌ثباتی عرضه گاز این کشور در زمستان آینده آماده شود».

مسکو استفاده ابزاری از گاز را رد می‌کند. شرکت گازپروم که صادرات گاز روسیه را از طریق خط لوله برعهده دارد، اعلام کرد به تمام قراردادهای بلندمدت خود عمل می‌کند.

عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی قبل‌از آغاز درگیری‌های اوکراین و به وجود آمدن نگرانی‌های جدید روبه‌افزایش بوده‌است.

شاخص گاز اروپا در روز پنجشنبه به رکورد 220 دلار معادل 199 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. این رقم در سال گذشته در همین زمان کمتر از 16 یورو بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا می‌تواند سالانه حدود 30 میلیارد مترمکعب گاز از قطر، آمریکا و سایر کشورها وارد کند که حدود 20 درصد از عرضه گاز روسیه به این قاره را تشکیل می‌دهد.قطر اعلام کرده هیچ کشوری ظرفیت جایگزینی عرضه گاز روسیه به اروپا را ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا نباید قراردادهای جدید گازی با روسیه ببندند و درعوض باید پروژه‌های برق بادی و خورشیدی خود را تسریع کنند.

این آژانس همچنین خواستار اقداماتی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی شد و از مصرف‌کنندگان خواست ترموستات‌های خود را 1 درجه پائین بیاورند تا حدود 10 میلیارد مترمکعب در سال در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

این اقدامات می‌تواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را بیش‌از 50 میلیارد متر مکعب یعنی معادل یک‌سوم طی یک‌سال پائین بیاورد.

تحلیلگران عقیده دارند می‌توان از خط لوله‌های بدون استفاده اروپا و زیرساخت‌های گاز این قاره برای تامین گاز از سایر عرضه‌کنندگان استفاده کرد و روسیه را کنار گذاشت اما درعمل ظرفیت تولید گاز دنیا برای این کار محدود است.
 
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۰۴
کد مطلب: 32623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *