۰

گرانی قیمت نفت به کام تسلا شد

میز نفت - حمله نظامی روسیه به اوکراین تاثیر قابل توجهی روی بازارهای نفت داشته و افزایش هزینه‌های سوخت، باعث خواهد شد حرکت به سوی خودروهای برقی تسریع شده و فروش تسلا افزایش پیدا کند.
تسلا | میز نفت
تسلا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، قیمت سهام تسلا پس از رکورد سه ماهه این شرکت خودروسازی در تحویل خودروهای برقی، سال ۲۰۲۲ را در رکورد ۱۲۰۰ دلار شروع کرد. با این حال تورم رو به رشد و نگرانی‌های پیرامون شیوع اُمیکرون باعث شد تا ۲۳ فوریه، به۷۶۴ دلار سقوط کند. سپس حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد و قیمت سهام تسلا در دوم مارس به ۸۸۰ دلار صعود کرد. سهام تسلا اکنون ۸۲۴ دلار معامله می شود و ممکن است مهیای روند صعودی جدیدی باشد.

برای قیمت سهام تسلا چه اتفاقی می‌افتد؟

در حال حاضر قیمت نفت برنت ۱۲۹ دلار در هر بشکه است. میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۷۰ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۱۶ به ۴۳ دلار رسید. نفت برنت دوشنبه گذشته به ۱۳۹ دلار صعود کرد که بالاترین قیمت در ۱۴ سال گذشته بود و با وحشت سرمایه‌گذاران از شبه تحریم‌های غربی علیه نفت و گاز روسیه اتفاق افتاد.

این کابوس اکنون به واقعیت پیوسته است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد این اقدام شاهرگ اصلی اقتصاد روسیه را هدف گرفته است، اما اذعان کرد که برای آمریکا هم بدون هزینه نخواهد بود. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد برنامه انگلیس برای خاتمه دادن به واردات نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ به فشار اقتصادی بر روسیه می‌افزاید.

در این بین، کمیسیون اروپا قصد دارد تقاضای اتحادیه اروپا برای گاز روسیه را به میزان دو سوم کاهش دهد. این بلوک در حال حاضر برای تامین ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت مورد نیازش به روسیه وابسته است. وابستگی آمریکا به نفت روسیه، حدود هشت درصد و انگلیس شش درصد است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پیش از این تهدید کرده بود گازی که از خط لوله گازی نورد استریم ۱ جریان پیدا می‌کند تحریم خواهد شد و ممنوعیت واردات نفت روسیه به پیامدهای فاجعه باری برای بازار جهانی منتهی شده و باعث می‌شود نفت برنت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۱۳۵ دلار می‌رسد و جی پی مورگان پیش بینی کرد قیمت نفت تا تابستان به ۱۸۵ دلار می‌رسد. در حالی که تحلیلگران به کالبدشکافی پیامدهای تحریم مشغول هستند، حتی پیش بینی‌های قیمت بالاتر ممکن است به زودی به تیتر صفحه اول روزنامه‌ها تبدیل شود.

پیامد این وضعیت برای قیمت سهام تسلا روشن است. تنها در انگلیس قیمت نفت به ۱۵۳ پنس و دیزل به ۱۵۹ پنس در هر لیتر رسیده است. هزینه پر کردن باک یک خودروهای خانوادگی ۵۵ لیتری در یک هفته دو پوند افزایش پیدا کرد. اگر قیمت نفت برنت به رکورد بالای غیرقابل تصوری صعود کند، گذار به سوی خودروهای برقی سریع‌تر از پیش بینی‌های قبلی سرعت خواهد گرفت.

گیگافکتوری برلین و کمبود نیمه رسانا

دان ایوس، تحلیلگر ودبوش که هدف قیمت سهام تسلا را ۱۴۰۰ دلار پیش بینی می‌کند، معتقد است پس از موافقت آلمان با آغاز تولید گیگافکتوری جدید در برلین، مانع بزرگ از سر راه تسلا برداشته است. تولید کارخانه گیگای برلین در موفقیت تسلا در اروپا و جهان حائز اهمیت است و تولید تسلا در این کارخانه نهایتا به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش پیدا می‌کند. تریپ چودهری، تحلیلگر شرکت گلوبال اکوئیتیز ریسرچ هدف قیمت ۱۵۰۰ دلار را برای تسلا پیش بینی کرد و معتقد است روند تولید، فروش و تحویل این شرکت در حال حاضر فوق العاده قوی است و کمک می‌کند در سه ماهه جاری رکورد تحویل دیگری را به ثبت برساند.

با این حال ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا هشدار داد که در سال ۲۰۲۲ زنجیره تامین همچنان محدودیت بنیادین تولید در سراسر کارخانه‌ها خواهد داشت. کمبود تراشه اگر چه نسبت به سال میلادی گذشته تسهیل شده است، اما همچنان یک مشکل به شمار می‌رود و این مسئله پیش از بحران اوکراین بود که با تشدید آن، قابل دسترس بودن مواد مهم برای خودروی برقی شامل پالادیم، نئون و نیکل مختل شده و هزینه‌های آنها بالا رفته است. نیکل به ۱۰۰ هزار دلار در هر تن صعود کرد و بازار فلزات لندن را مجبور کرد معاملات این فلز را تا اطلاع ثانوی متوقف کند.

بعلاوه ماسک مشکلات بیشتری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دارد. وی پس از این که قبول کرد توییتهای مربوط به تسلا پیش از ارسال شدن در سال ۲۰۱۸، توسط یک وکیل بررسی شده‌اند، اکنون استدلال می‌کند که مجبور به این توافق شده است زیرا تسلا یک شرکت نوپا بود و اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار تامین مالی این شرکت را به مخاطره می‌اندازد.

ماسک می‌خواهد مانع احضاریه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای سوابق پیش تایید قانونی نظرسنجی توییتری نوامبر از مردم درباره فروش ۱۰ درصد از سهام خود در این شرکت شود. تسلا استدلال می کند توییت ماسک نشانه شفافیت مدیرعامل است و رفتاری است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار باید تشویق کند. اما یک مبارزه حقوقی دیگر با رگولاتور قدرتمند آمریکا، باعث پرتی حواس این شرکت می شود.

از نظر سیاسی اخبار بهتری وجود دارد. بایدن در سخنرانی خود درباره شارژرهای خودروی برقی، تسلا را "بزرگترین تولیدکننده خودروی برقی کشور ما" خوانده است. پیش از این ماسک نارضایتی خود از قانون زیرساخت ۷.۵ میلیارد دلاری بایدن را پنهان نکرده بود و پیش‌تر بایدن را "عروسک جورابی خیس به شکل انسان" خوانده بود. اما بحران نفتی آتی اکنون توجهات سیاسی را به گذار سریع‌تر به سوی خودروهای برقی جلب کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکتهای رقیب قدیمی مانند فورد و جنرال موتورز هنوز در میانه گذار به سوی خودروی برقی هستند در حالی که رقبای جدیدتر برای افزایش تولید تقلا می کنند. اما تسلا دو برابر کردن فروش خود به دو میلیون دستگاه در سال میلادی جاری را هدف گرفته است به خصوص که اکنون هزینه بالاتر خودروهای برقی خوشایندتر از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی می شود.


منبع : ایسنا
 
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 32704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *