۰

اسلواکی هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت می‌کند

میز نفت - وزیر اقتصاد اسلواکی اعلام کرد با توجه به وابستگی ۸۵ درصدی کشورش به واردات گاز از روسیه، با طرح این کشور برای پرداخت هزینه گاز وارداتی به روبل موافقت می‌کند.
روبل | میز نفت
روبل | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، ریچارد سولیک، وزیر اقتصاد اسلواکی در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد کشورش هزینه واردات گاز طبیعی روسیه را به روبل پرداخت خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که واردات از روسیه 85 درصد از کل عرضه گاز اسلواکی را تشکیل می‌دهد گفت:«مقامات کشور باید در این مسئله واقع‌بینانه عمل کنند و اگر شرایطی برای پرداخت با روبل باشد، این کار را خواهیم کرد».

سولیک تاکید کرد کشورش نمی‌تواند واردات گاز را قطع کند و از سایر کشورهای اروپایی هم خواست به‌دنبال یک راه‌حل مشترک باشند.

تقریباً تمام کشورهای اتحادیه اروپا که اسلواکی هم عضوی از آن است، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال کرده‌ و توانایی روسیه برای دریافت هزینه صادرات خود به ارز اروپا را به خطر انداخته‌اند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه هم در پاسخ به این اقدام اروپا ،هفته گذشته یک مکانیسم پرداخت جدید با روبل معرفی کرد.

گرچه بسیاری این اقدام روسیه را نقض قراردادهای فعلی گاز می‌دانند، اما این مکانیسم تغییری در ارز پرداختی ایجاد نمی‌کند. بلکه خریداران را ملزم به باز کردن حساب‌های روبل در گازپروم بانک روسیه می‌کند تا انتقال پرداخت‌های شرکت‌های اروپایی به عرضه‌کنندگان روسی تسهیل شود.

طبق گفته‌ دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هیچ تغییری برای شرکت‌های اروپایی ایجاد نشده‌است. آنها طبق معمول به یورو یعنی ارزی که در قراردادها به آن اشاره‌شده پرداخت می‌کنند. اما فروشنده یعنی شرکت گازپروم روسیه می‌تواند این پرداخت‌ها را به روبل روسیه دریافت کند.

وزیر اقتصاد اسلواکی به‌همراه تعدادی از سایر سیاست‌مداران اروپا اعلام کردند باید تنوعی در عرضه‌کنندگان گاز ایجاد شود. اما این کار سال‌ها طول می‌کشد و اسلواکی فقط 2 ماه برای حل مشکل فعلی در خرید سوخت زمان دارد.


منبع : تسنیم
 
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 32764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *