اختصاصی میز نفت/

گلایه روسیه از معاون اوجی

16 فروردين 1401 ساعت 11:05

میز نفت - جواد اجی، وزیر نفت در سفر چراغ خاموش چند هفته پیش خود به روسیه، با گلایه مقامت بلندپایه این کشور در خصوص مصاحبه اخیر مدیرعامل شرکت ملی نفت مواجه شد.


به گزارش میز نفت، اواخر سال گذشته بود که اوجی در یک سفر کاری به روسیه، با مقامات ارشد دولت روسیه دیدار داشت تا موضوعات توافق شده را با این کشور به سرانجام برساند که در این جلسات، روسها رسما از اوجی بابت مصاحبه اخیر خجسته مهر گله کردند.

موضوع گلایه مربوط به گفت و گوی عجیب مدیرعامل شرکت ملی نفت با خبرگزاری ایرنا مربوط بود که خجسته مهر در آن مصاحبه گفته بود، ایران حاضر است نیازهای نفتی اروپا را تامین کند.

گرچه این خبر به فاصله نیم ساعت پس از انتشار، بسرعت از خروجی خبرگزاری حذف شد، اما این مصاحبه هزینه ساز، تبعات امنیتی بسیاری را درلایه های بالای حاکمیت ایجاد کرد.

این مصاحبه درست در روزهایی انجام شد که اروپا و غرب، شرکت های نفتی روسیه را تحریم کردند و قیمت نفت هم به بالای 115 دلار افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی، غرب به دنبال تامین نیاز خود از منابع دیگر بود اما کشورهایی همچون امارات و عربستان که متحد غرب هستند، رسما اعلام کردند تولید خود را برای کاهش قیمت نفت افزایش نمی دهند.

در چنین شرایطی، اما خجسته مهر به میان آمد و از آمادگی شرکت ملی نفت برای تامین نیازهای نفتی اروپا گفت که با تعجب و البته ناراحتی روسها همراه شد چرا که وقتی قیمت نفت در حال رشد است، این اظهار نظر موجب کاهش قیمت می شود که چنین هم شد.

از سوی دیگر، روابط تهران و مسکو هم در بالاترین سطح نظام حاکمیتی دو کشور تنظیم شده که بر اساس آن، قرار شده بود وزرا هم با هماهنگی درباره شرایط حساس کشور و اروپا به رسانه ها بیایند که «گل به خودی» خجسته مهر، موجب بروز گلایه هایی میان طرفین شد.

به همین دلیل اوجی در روسیه، حرفی برای گفتن نداشت و وقتی به تهران رسید، از خجسته مهر خواست دیگر درباره چنین موضوعاتی مصاحبه نکند.


کد مطلب: 32769

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/32769/گلایه-روسیه-معاون-اوجی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir