۰

جزئیات پرونده ایران با سفره‌گاز فرانسه

میز نفت - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: پس از دفاعیات حقوقی شرکت ملی گاز درباره شکایت شرکت سفره‌گاز فرانسه نسبت به قرارداد ذخیره‌سازی گاز در میدان یورتشا، این شرکت فرانسوی در دیوان عالی پاریس محکوم شد.
جزئیات پرونده  ایران با سفره‌گاز فرانسه
به گزارش میز نفت ، رضا نوشادی با اشاره به جزئیات پرونده حقوقی با شرکت سفره‌گاز فرانسه اظهار داشت: در اسفندماه سال 1380 بین شرکت ذخیره‌سازی گاز و شرکت سفره‌گاز فرانسه قراردادی منعقد شد، این قرارداد شامل دو بخش «مطالعه مخزن» و «توسعه میدان» بود.

وی اظهار داشت: بخش مربوط به مطالعه مخزن قرار بود با تامین مالی طرف ایرانی انجام شود. شرکت سفره‌گاز نیز برای مدتی در این طرح فعالیت می‌کند، اما به دلیل بروز اختلافات فنی در پیشبرد کار با کارفرما در سال 1386 این پروژه را ترک می‌کند.

نوشادی افزود: بعد از این اتفاق تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که اختلاف‌نظرها حل شود ولی این تلاش به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد، بدین ترتیب قرارداد فسخ می‌شود و ضمانت‌نامه‌های شرکت سفره‌گاز ضبط می‌شود. در نتیجه کار در همان ابتدا و در بخش مطالعات مخزن متوقف می‌شود و به مرحله توسعه میدان نمی‌رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: قرارداد با شرکت فرانسوی سفره‌گاز برای ذخیره‌سازی گاز در میدان یورتشا منعقد شده بود. میدان یورتشا یک میدان در سمت ورامین است که از این میدان برای ذخیره‌سازی گاز استفاده می‌شود.

 * بهانه شرکت سفره‌گاز فرانسه برای توقف قرارداد چه بود؟

وی گفت: سپس در سال 1392 این شرکت فرانسوی در دیوان داوری اتاق بازرگانی پاریس (ICC) نسبت به قرارداد با شرکت ملی گاز درخواست رسیدگی و اعتراض می‌کند. دلیل اصلی شرکت سفره‌گاز این بود که به دلیل تحریم نمی‌توانست در ایران فعالیت کند.

نوشادی گفت: البته دقت کنید بحث تحریم، ادعای طرف مقابل بود و این موضوع در دیوان داوری پاریس رد شده است، زیرا در سال 1386 که ایران تحریم نبود و اتفاقا به طور همزمان این شرکت فرانسوی با شرکت ملی نفت ایران نیز قرارداد فعال داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز افزود: کمی در رسیدگی به این پرونده تعویق ایجاد می‌‌شود و سال 94 بررسی این شکایت در دیوان داوری پاریس در دستور کار قرار می‌گیرد، از طرفی ایران نیز یک ادعای تقابل به میزان 13.7 میلیون یورو نسبت به اقدامات شرکت سفره‌گاز ارائه می‌کند. شرکت سفره گاز نیز بالغ بر 26 میلیون یورو از شرکت ملی گاز در دیوان ادعا کرده بود.

*محکومیت 13.7 میلیون یورویی شرکت فرانسوی در دیوان داوری پاریس

وی ادامه داد: در سال 1395 نخستین جلسه برگزار می‌شود و سپس 10 لایحه دفاعی از طرف شرکت ملی گاز ایران ارائه می‌شود، چهار جلسه در دیوان داوری پاریس برگزار می‌شود و در سال 1398 یک رای اولیه‌ای در این باره صادر می‌شود.

نوشادی توضیح داد: در رای اولیه ادعای شرکت فرانسوی رد می‌شود و ادعای شرکت ملی گاز تایید می‌شود. سپس شرکت سفره‌گاز در دادگاه تجارت پاریس علیه ایران اقامه دعوا می‌کند و از دادگاه می‌خواهد که رای دیوان داوری پاریس ابطال شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز افزود: در دادگاه تجارت پاریس به تناسب اینکه این قرارداد باید در دیوان داوری پاریس بررسی شود، قرارِ عدم صلاحیت صادر می‌شود و خودش را واجد صلاحیت در این موضوع نمی‌داند.

وی اظهار داشت: تجدیدنظر این شرکت نیز شکست می‌خورد، در نتیجه در حکم نهایی دیوان عالی فرانسه در اسفندماه سال 1400، این شرکت فرانسوی که در نقش شاکی ظاهر شده بود، محکوم می‌شود.

* 80 درصد از مبلغ محکومیت شرکت فرانسوی وصول شده است

نوشادی تاکید کرد: البته همه این اتفاقات با پیگیری و دفاعیات تیم حقوقی شرکت ملی گاز رقم خورده است و بدین صورت نبوده که این رای به راحتی به نفع ایران صادر شود. اشاره کردم که فقط برای داوری اولیه، 10 لایحه دفاعی از طرفی ایران ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: ضمانت‌نامه حسن انجام تعهدات و پیش‌پرداخت این شرکت نزد ما تمام به اجرا گذاشته می‌شود و مابقی مبلغ از 13.7 میلیون یورو نیز به زودی در اختیار ایران قرار می‌گیرد. بخش اعظمی از این رقم دریافت شده است و نزدیک به 20 درصد آن در حال دریافت است.

وی‌ عنوان کرد: در این پرونده نه تنها ایران 26 میلیون یورو محکوم نشد بلکه مبلغی نزدیک به 14 میلیون یورو نیز دریافت کردیم که جا دارد از وکیل ایرانی پرونده، تیم حقوقی شرکت ملی گاز و مرکز امور حقوقی ریاست‌جمهوری بابت به ثمر رسیدن این پرونده تشکر کنم.


منبع : فارس
 
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 32814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *