۰

نقش ایران در حل مشکل کمبود در بازار نفت

میز نفت - نماینده سابق ایران در اوپک گفت: در حال حاضر ایران با تمام توان در حال تولید و صادرات است اما وجود تحریم‌ها و کمبود در بازار موجب شده تا سیاست‌ها به سمت برداشت از ذخایر استراتژیک پیش برود.
محمد خطیبی | میز نفت
محمد خطیبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمد خطیبی با اشاره صحبت‌های وزیر نفت در این باره که صادرات نفت به قبل از تحریم‌ها بازگشته‌ است، اظهار کرد: با این تفاسیر ایران با تمام توان در حال تولید و صادرات است، با این حال میزان کمبود بازار تا آنجایی است که کشورهای صنعتی از ذخیره‌سازی‌های خود برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای تولیدکننده نفت درصدد برداشت ذخایر استراتژیک خود هستند و این نشان‌دهنده این است که نفت موجود در بازار کافی نیست، گفت: این مساله به معنای کمبود تولید نیست، بلکه به دلیل تحریم‌های صورت گرفته و افزایش تقاضا بازار با کمبود نفت مواجه است.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه تحریم‌های روسیه موجب ایجاد شرایط نابه‌سامان در بازار نفت شده است، ادامه داد: به‌جای تجدیدنظر روی تحریم‌ها، سیاستگذاری برداشت از ذخایر استراتژیک تبیین شده است، نمی‌توان عدد دقیقی برای کمبود بازار اعلام کرد، برخی کشورها مقید به اجرای تحریم‌ها نیستند، آمریکا که خود نفت روسیه را تحریم کرده اما کماکان واردکننده آن نیز هست.

کمبود بازار نفت چقدر است؟

خطیبی با بیان اینکه ایران نیز در شرایطی توانست میزان صادرات خود را افزایش بدهد و به عدد قبل از تحریم‌ها بازگردد که تحریم‌ها هنوز لغو نشده است، گفت: در شرایط تحریم نیز کشورهایی وجود دارند که به دنبال برطرف کردن نیازهای خودشان هستند. با توجه به این شرایط نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد اما پیش‌بینی می‌شود که در حال حاضر حدود دو تا سه میلیون بشکه کمبود در بازار وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران در شرایط کنونی تولید و صادرات خود را افزایش داده، بنابراین کل توان خود را گذاشته است، تاکید کرد: تحریم نفت روسیه و کاهش حضور آن در بازار باعث وجود کمبود در بازار شده است، آمریکا اعلام کرده که نفت روسیه را خریداری نمی‌کند اما با این حال باز هم خبرهایی منتشر می‌شود که متناقض با این مساله است.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: اروپایی‌ها هم اخیرا اعلام کردند که نفت و گاز روسیه را تحریم کردند؛ برخی کشورهای اروپایی هم اعلام کردند که نمی‌توانند این مساله را اجرایی کنند چراکه جایگزینی برای آن ندارند، به همین دلیل نمی‌توان عدد دقیقی از میزان کمبودها اعلام کرد.

خطیبی با بیان اینکه ممکن است میزان کمبود بازار در برخی موارد یک میلیون بشکه و یا در برخی مواقع سه میلیون بشکه باشد، اظهار کرد: خیلی نمی‌توان اعداد دقیقی در این راستا اعلام کرد مگر اینکه مدت زمانی بگذرد و آمار و ارقام مشخص شود. آنچه مسلم بوده، برداشت از ذخایر استراتژیک به معنای وجود کمبود در بازار است.



منبع : ایسنا
 
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 32827
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *