۰

پاسخ وزیر نفت به یک شبهه

میز نفت - وزیر نفت گفت: با استفاده از تبصره ۱۸ و ارائه تسهیلات کم‌بهره کمک می‌کنیم اتفاقات خوبی با کمک شرکـت‌های دانش‌بنیان در سال جاری در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رقم بخورد که اتفاقاً اشتغالزایی خوبی هم به‌همراه دارد.
وزیر نفت  | میز نفت
وزیر نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جواد اوجی، وزیر نفت اظهار داشت: در استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پتروشیمی اقدامات خوبی انجام شده است و تلاش ما در این عرصه در سال جاری مضاعف شده است.

وی افزود: دانش بومی، نیاز صنعت پتروشیمی کشور است و توسعه صنعت پتروشیمی در برخی از محصولات توسط شرکت‌های ایرانی با دانش بومی درحال انجام است و در بقیه بخش‌ها نیز درحال پیگیری است.

* بومی‌سازی کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی با استفاده از دانش‌بنیان‌ها

وزیر نفت یکی از بخش‌های مهم برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان را تولید کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی دانست و گفت: حدود 64 درصد کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی تا امروز داخلی‌سازی شده است و از همکارانمان در این صنعت قول گرفته‌ایم که تمامی کاتالیست‌های موردنیاز در صنعت پتروشیمی را در این دولت بومی‌سازی کنند که این‌کار به تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یک فراخوانی در ماه‌های گذشته از سوی وزارت نفت اعلام شده است و برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، 5 حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل، چاه‌های کم‌بازده جهت افزایش تولید، ساخت ادوات و تجهیزات موردنیاز که اکنون وارداتی است، زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی و بومی‌سازی کاتالیست‌ها و لایسنس‌ها و همچنین توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های نفت و ورود به زنجیره ارزش محصولات پالایشگاهی تعریف شد.

* اشتغال‌زایی با اجرایی‌شدن طرح‌های دانش‌بنیان صنعت نفت

اوجی با بیان اینکه "240 شرکت در این فراخوان شرکت کرده‌اند"، گفت: فرآیند غربالگری این شرکت‌ها انجام شده است و با ارائه تسهیلات از طریق بانک‌هایی که با آنها قرارداد داریم، با استفاده از تبصره 18 و ارائه تسهیلات کم‌بهره کمک می‌کنیم اتفاقات خوبی با کمک شرکـت‌های دانش‌بنیان در سال جاری در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رقم بخورد.

وی اضافه کرد: بالغ بر یکصد و 50 شرکت دانش‌بنیان در گام نخست فراخوان وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در زمینه‌های اولویت‌دار و اشتغال‌آفرین چون بهینه‌سازی، احیای چاه‌ها و زنجیره ارزش مشارکت کرده‌اند که پس از تأیید نهایی، در اردیبهشت‌ماه انعقاد قرارداد و ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها آغاز می‌شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید تولید در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دانش‌بنیان شود، گفت: قطعاً آغاز عملیات اجرایی و سپس بهره‌برداری از این پروژه‌های دانش‌بنیان، علاوه بر ارزش‌آفرینی در بخش تولید، اشتغال‌زایی خوبی نیز برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه مقام معظم رهبری شعار سال را «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اعلام کردند، شبهه‌ای ایجاد شد مبنی بر اینکه توسعه دانش‌بنیان‌ها با اشتغال‌آفرینی به‌نوعی تضاد دارد و هرچه به‌سمت دانش‌بنیان حرکت کنیم به‌جهت اینکه استفاده از فناوی افزایش می‌یابد، اشتغال‌زایی هم کاهش پیدا می‌کند.

امام خامنه‌ای اخیراً در دیدار مسئولان نظام در بیان نکاتی درباره شعار سال، با اشاره به بعضی دیدگاههای مطرح‌شده درباره ناسازگاری دو خصوصیتِ «دانش‌بنیانی» و «اشتغال‌آفرینی» گفتند: این حرف درست است که با پیشرفتِ فناوری، نیاز به نیروی انسانی کمتر می‌شود اما این مطلب درباره شرایط کشور ما که ظرفیت‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل زیادی در بخش‌های پایین‌دست دارد صادق نیست و با دانش‌بنیان کردن تولید در این بخش‌ها، فرصتهای شغلی نیز چندبرابر می‌شود.

ایشان نتیجه تولید دانش‌بنیان را ارتقاء نیروی انسانی شاغل و به‌کارگیری جوانان تحصیل‌کرده خواندند و افزودند: متأسفانه درصد بالایی از دانش‌آموختگان کشور در عرصه‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود شاغل هستند که با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، کیفیت نیروی انسانی دستگاهها نیز ارتقاء می‌یابد و نخبگان از روی آوردن به مشاغل کم‌ارزش بی‌نیاز می‌شوند.



منبع : تسنیم
 
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 32842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *