۰

بی توجهی هند به هشدار آمریکا

میز نفت - هند با وجود هشدارهای آمریکا، خرید نفت روسیه را دو برابر کرده و همه گریدهای نفتی اصلی این تولیدکننده عضو اوپک پلاس را خریداری می‌کند.
نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مقامات پالایشگاهی و معامله‌گران هندی گفتند که پالایشگاه‌های دولتی هند اکنون در حال بررسی قراردادهای خصوصی به جای خرید از طریق مناقصه‌های عمومی هستند تا از قیمت‌های بهتری برخوردار شوند. این کشور از محموله‌های نفت اورال در بنادر غربی روسیه تا محموله نادر نفت اسپو در خاوردور که معمولا نفت مورد علاقه چینی‌هاست را خریداری کرده است.

هند روابط دیرینه‌ای با روسیه داشته که شامل خرید سلاح بوده است و خرید نفت در شرایطی که کرملین با تحریم‌های مالی روبرو شده است به پر شدن خزانه روسیه کمک می کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفته که آمریکا آماده است به هند برای متنوع کردن واردات انرژی کمک کند اما بایکوت نفت روسیه از سوی بعضی از خریداران، نفت این کشور را ارزان و جذاب کرده است.

دیدار بین سران دو کشور پس از اظهارات مستقیم یک مشاور اقتصادی ارشد بایدن برگزار شد. وی اوایل ماه میلادی جاری به هند درباره قرار گرفتن در کنار روسیه هشدار داده بود. جنگ تورم را شعله ور کرده و قیمت‌های پایه بازار جهانی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است.

طبق آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ، هند از اواخر فوریه میلیونها بشکه نفت اورال را در بازار معاملات نقدی خریداری کرده است و محموله اسپو در حال حاضر به سیکا در غرب این کشور راه پیدا کرده است. دریافت گرید نفتی خاوردور برای پالایشگاه‌های هندی کم‌سابقه محسوب می شود زیرا این محموله در کشتیهای کوچکتر منتقل می شود و سفرهای نسبتا طولانی دارند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

یک گرید نفتی مهم دیگری که از خاور دور روسیه صادر می شود، سوکول است که توسط پالایشگاه‌های دولتی خریداری می شوند. پالایشگاه‌های نفتی هندی هیچ گونه گرید نفتی روسیه را از طریق مناقصه‌های عمومی که ماه جاری برگزار شد، خریداری نکردند و قراردادهای خصوصی جذاب می‌شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نفت روسیه برای خریداران علاقمند ممکن است ارزان‌تر هم شود. اتحادیه اروپا با فشار فزاینده برای ممنوعیت واردات نفت روسیه روبروست و تقاضای چین برای نفت به دلیل قرنطینه‌های کرونایی ضعیف شده است. آمریکا و انگلیس هم متعهد شده اند واردات نفت روسیه را متوقف کنند.

سهم اوپک از واردات نفت هند ثابت ماند

در همین حال بررسی آمار منابع صنعتی نشان داد سهم اوپک از واردات نفت هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بر مبنای سال به سال تقریبا تغییری نداشت و افت فاحشی که طی شش سال گذشته داشت را متوقف کرد. این امر در نتیجه افزایش قیمت‌های جهانی نفت روی داد که باعث شد پالایشگاه‌های دولتی هند خرید نفت از خاورمیانه را افزایش دهند.

مجموع واردات نفت هند در سال منتهی به ۳۱ مارس، بر مبنای سالانه ۷.۲ درصد رشد کرد و به ۴.۲۶ میلیون بشکه در روز رسید. سهم اوپک از واردات نفت هند در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۷۱.۶ درصد در مقایسه با ۷۱.۹ درصد در سال پیش از آن بود. نفت اوپک حدود ۸۸ درصد از واردات نفت هند در سال مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ بود.

با این حال در چند ماه آینده، سهم اوپک از مجموع واردات نفت هند ممکن است کاهش پیدا کند زیرا پالایشگاه‌های هندی نفت روسیه را خریداری می کنند که با اعمال تحریم‌ها و بایکوت خریداران غربی، ارزان شده است. نفت روسیه در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ کمتر از یک درصد واردات نفت هند بود.

بر اساس گزارش رویترز، خرید گریدهای نفتی مدیوم و سنگین خاورمیانه از سوی پالایشگاه‌های هندی با تسهیل محدودیت‌های کرونایی و بهبود تقاضای داخلی، افزایش پیدا کرده است. تقاضای هند برای سوخت در سال مالی گذشته به میزان ۴.۳ درصد رشد کرد که بزرگترین رشد در چهار سال گذشته بود. سهم نفت خاورمیانه در واردات هند در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده که بالاتر از ۶۲ درصد در سال پیش از آن است در حالی که سهم آمریکای لاتین و آفریقا کاهش یافت.



منبع : ایسنا
 
پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۳۴
کد مطلب: 32868
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *