۰

اعتراض به یک خط لوله نفتی

میز نفت - توافق عراق و اردن برای ایجاد خط لوله نفتی از بصره به بندر عقبه اردن با مخالفت محافل رسمی و مردمی بصره مواجه شد
عراق و اردن | میز نفت
عراق و اردن | میز نفت
به گزارش میز نفت ، معترضان می گویند چنین طرحی علاوه بر اینکه هزینه سنگینی بر کشور تحمیل می کند با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اجرا می شود.صمیم دولت برای ادامه طرح خط لوله نفتی از بصره به بندر عقبه اردن، با مخالفت محافل رسمی و مردمی کشور مواجه شد، در بخش واکنش های مردمی، اقوام مقیم استان بصره ضمن مخالفت با توافقنامه امضاء شده با اردن و مصر، تاکید کردند، این توافقنامه راهی برای سرقت سرمایه کشور است.

شیخ حیدر العبادی سخنگوی عشیره های بصره در این باره گفت: در شرایطی که اهالی بصره از کمبود خدمات و شیوع بیماری های کشنده رنج می برند، شاهدیم دولت پیشبرد امور با نادیده گرفتن این مشکلات، با اردن و مصر برای ایجاد خط لوله نفتی توافقنامه امضاء می کند به همین دلیل ضمن اعلام مخالفت با توافقنامه، آن را برای خود الزام آور نمی دانیم.

این طرح از بصره به شهر زرقاء اردن و از آنجا تا گذرگاه تیران یعنی گذرگاه تحت کنترل رژیم اشغالگر قدس می رسد و از این گذرگاه عبور می کند به همین منظور در کنار مخالفت های مردمی، برخی از نمایندگان پارلمان می گویند این طرح با وجود هزینه کلانی که برای کشور دارد سود آوری خاصی نخواهد داشت. گفته می شود هزینه اجرای این طرح 26 میلیارد دلار است اما با ملاحظه کاری هشت میلیارد دلار اعلام شده است.

عدنان الجابری نماینده پارلمان عراق می گوید، این طرح را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه عراق مجبور نیست طرحی را به اجرا بگذارد که دهها میلیارد دلار هزینه دارد.

فاضل موات" عضو چارچوب شیعی هم در این خصوص گفت: دولت کنونی، دولت پیشبرد امور و فاقد صلاحیت امضای قرارداد است. ما ملاحظات زیادی درباره انتقال نفت به بندر العقبه داریم. اطلاعاتی در دست است که این نفت از عقبه به مصر و از آنجا به اسرائیل صادر خواهد شد

بغداد در ژوئیه سال 2021 با امان و قاهره توافقاتی امضاء کرده بود که در آنها به صادرات نفت از بصره به اردن از طریق خط لوله ای خاص و در ادامه ارسال محموله های نفتی از بندر عقبه اردن به مصر اشاره شد تا در مقابل مصر به عراق انرژی برق صادر کند اما این توافقات با واکنش های سیاسی و مردمی در عراق روبرو شد. معترضان می گویند، این توافقات با این هدف است که می خواهند عراق را به سمت عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) سوق دهند.


منبع : صدا و سیما
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 32883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *