۰
تکرار وعده 5.7 میلیون بشکه ای تولید نفت

کپی برداری خجسته مهر از زنگنه

میز نفت - روزی که بیژن زنگنه به مجلس رفت و وعده تولید 5.7 میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی را داد، شاید فکرش را نمی‌کرد مدیرعامل شرکت ملی تفت در دولت آینده چنان از بدیهیات دور باشد که عیناً وعده‌های او را تکرار کند.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
به گزارش میز نفت، زنگنه وزیر سابق نفت در سال 93 وقتی به مجلس رفت وعده داد که تولید نفت و میعانات گازی تا 4 سال آینده به میزان 5.7 میلیون بشکه خواهد رسید. این رسانه با انتقاد از این رقم نوشت که تا سال 1400 هم‌، چنین هدفی دور از دسترس است.

در سال 1401 هستیم و ظرفیت تولید نفت حدود 3.5 میلیون بشکه است که در صورت اضافه شدن 600 هزار تولید میعانات گازی، 4.1 میلیون بشکه ظرفیت تولیدی شرکت ملی نفت است. این در حالی است که با توجه به افت فشار پارس جنوبی و سایر میادین نفتی، میزان تولید هرساله حداقل 5 درصد کاهش می‌یابد.

بااین‌وجود، محسن خجسته مهر که همه اقدامات و وعده‌هایش طی 8 ماه اخیر، کپی‌برداری مطلق از دولت قبل بود حتی در وعده دادن هم دنباله‌رو همان دولتی است که منتقدش است. او هفته گذشته به جزیره خارک سفر کرد و در یک ادعای بزرگ گفت: ظرفیت تولید نفت خام ایران به روزانه ۵.۷ میلیون بشکه می‌رسد.

البته او هیچ تاریخی را برای تحقق وعده خود ارائه نکرده است تاکسی از او شکست وعده‌اش را طلب نکند. هنوز مشخص نیست اعلام چنین عددی بر اساس چه محاسبات و ظرفیت‌هایی بوده است که البته با توجه به اظهارات چندماهه خجسته مهر، بعید است مدیرعامل شرکت ملی نفت این عدد را بر مبنای مطالعات مخزنی و سرمایه‌گذاری گفته باشد.

البته او برخلاف زنگنه که میعانات گازی و نفت را هدف‌گذاری کرده بود، فقط تولید نفت را نشانه رفته است و چنین رؤیاپردازی مبتدیانه ای را وعده کرده است. وعده‌ای که با نیشخند کارشناسان فنی نفت همراه شد و نشان داد مدیرعامل شرکت ملی نفت تا چه اندازه با بدیهیات صنعت نفت بیگانه است.
 
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب: 32948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *