آخرین وضعیت پالایشگاه آناهیتا‌

25 ارديبهشت 1401 ساعت 15:02

میز نفت -معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس در حال حاضر حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد.


به گزارش میز نفت ، مصطفی فرج‌شهیر با اشاره به اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حوزه صنعت نفت عنوان کرد: مجموعه قرارگاه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی یک هلدینگ تخصصی را ایجاد کرده است که ذیل این هلدینگ حدود 20 شرکت و موسسه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در مجموعه قرارگاه سعی کردیم که در تمام حوزه‌ها ورود داشته باشیم و در موضوع لرزه‌نگاری و اکتشاف نفت و گاز و حفاری‌ چاه‌ها در دریا و خشکی پروژه انجام دادیم.

فرج‌شهیر گفت: در حوزه دریا، قرارگاه در فاز 13 و 22-24 میدان گازی پارس جنوبی، دو طرح هر یک با 38 حلقه چاه را حفاری کرده است که پیشرفت آن بالای 90 درصد است و گاز از این میدان مشترک تولید می‌شود.

معاون فنی و مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: در حوزه خشکی نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا طرح‌های توسعه میادین نفتی در خوزستان را در دستور کار دارد و مجموعا عملیات حفاری حدود 176 حلقه چاه در حال اجرا است.

وی گفت: مجموعه قرارگاه خاتم در حوزه میان‌دستی بیش از 6 هزار کیلومتر خط لوله نفت، گاز و فرآورده نفتی اجرا کرده و حدود 1200 کیلومتر در برنامه ساخت است، پروژه احداث این خطوط لوله عمدتا در مناطق محروم کشور انجام شده است. احداث ایستگاه‌های تقویت فشار و تلمبه‌خانه‌ها نیز در برنامه کاری قرارگاه وجود داشته است.

*فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس در سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد

فرج‌شهیر گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا در احداث پالایشگاه‌های گازی فاز 15-16 و 22-24 و فاز 13 نقش‌آفرینی کرده است و با بهره‌برداری از این پالایشگاه‌ها بیش از 150 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا احداث شده است. احداث این پالایشگاه، تهدید واردات بنزین را به فرصت صادرات این محصول در شرایط تحریم تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا برای احداث یک پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای میعانات گازی دیگر به نام پالایشگاه مهر خلیج فارس در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در حال اجرای پروژه است.

فرج‌شهیر افزود: فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس الان حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انشاالله در سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد و فازهای بعدی نیز در آینده تکمیل می‌شود.

*احداث بزرگ‌ترین واحد یوتیلیتی پتروشیمی در عسلویه

ویب اظهار کرد: برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت نیز احداث پالایشگاه‌های NGL را در برنامه داریم. یکی از این پالایشگاه‌ها در استان خوزستان به مرحله راه‌اندازی رسیده است و انشاالله در سال جاری این پروژه تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: قرارگاه خاتم الانبیا به حوزه صنعت پتروشیمی نیز ورود کرده است. در حال حاضر پتروشیمی دماوند به عنوان بزرگترین واحد یوتیلیتی در منطقه عسلویه در حال احداث است و بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.

فرج‌شهیر گفت: در حوزه ساخت کشتی و سکوهای نفتی و گازی نیز مجموعه قرارگاه با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد به صورت فعال ورود کرده است و تاکنون 10 سکو ساخته و در دریا نصب شده است.

*آخرین وضعیت پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه

فرج‌شهیر گفت: پالایشگاه آناهیتا بیش از یک دهه است که به دلیل مشکلاتی که در حوزه تامین مالی داشته‌، پیشرفت نکرده است. چالش‌هایی بین سهامداران گذشته وجود داشت و وزارت نفت سابق نیز رغبتی به این پروژه نداشت و در نتیجه پروژه متوقف باقی ماند.

وی اظهار داشت: حدود دو سالی هست که قرارگاه خاتم‌الانبیا این پروژه را برعهده گرفته است و در تلاش است با کمک وزارت نفت و صندوق توسعه مالی و تامین اعتبار بتواند این طرح را فعال کند.

فرج‌شهیر گفت: در حال حاضر پالایشگاه آناهیتا در حال طی کردن مراحل مهندسی پایه است و وقتی به مراحل مهندسی جزئیات برسد، انشاالله مردم شاهد فعال شدن این پروژه نیز خواهند بود.

وی اضافه کرد: در صورتی که این پروژه توسط سهامداران تامین اعتبار بشود و دولت نیز از طریق صندوق توسعه ملی یا توافق ایران و چین بتواند فاینانس این پروژه را حل کند، این پروژه 4 میلیارد یورویی می‌تواند تا 5 سال آینده به بهره‌برداری برسد.


منبع : فارس
 


کد مطلب: 33002

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33002/آخرین-وضعیت-پالایشگاه-آناهیتا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir