۰

شورون در ونزوئلا ماند

میز نفت - وزارت خزانه داری آمریکا تمدید مجوز شرکت شورون برای فعالیت در ونزوئلا را در روزهای آینده آماده می کند اما احتمالا بدون امتیازهای گسترده‌تری خواهد بود که این غول نفتی خواستار بوده است.
شورون | میزنفت
شورون | میزنفت
به گزارش میز نفت ، چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: شورون که آخرین تولیدکننده انرژی آمریکایی در ونزوئلاست، در مارس از دولت آمریکا خواستار دریافت مجوزی شده بود که دامنه فعالیت این شرکت در جوینت ونچرهایی که با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا دارد را افزایش دهد یا بعضی از اختیارهایی که در سال ۲۰۲۰ داشت و به این شرکت اجازه می داد به حفاری، پالایش یا صادرات نفت از ونزوئلا بپردازد را احیا کند. تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.

واشنگتن هفته گذشته به شورون به صورت محدود اجازه داد با دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، درباره فعالیتهای آینده مذاکره کند. مقامات آمریکا اکنون منتظر هستند ونزوئلا تاریخی برای ازسرگیری گفت و گوی سیاسی با مخالفان دولت تعیین کند. این موضوع در صدور مجوز به شورون تعیین کننده خواهد بود.

به گفته یک منبع آگاه، مذاکرات سیاسی که قرار است در مکزیک برگزار شود، هنوز رسمی نشده است زیرا دو طرف هنوز بر سر این بحث می‌کنند که چه کشوری بر این مذاکرات نظارت خواهد کرد. مهلت مجوز شورون اول ژوئن به پایان می‌رسد.

یک منبع آگاه از مذاکرات با اشاره به تلاش شوورن برای گرفتن نقش عملیاتی در جوینت ونچرهایش و واردات نفت ونزوئلا به آمریکا، گفت: ما دیگر راجب مسائل دیگر صحبت نمی‌کنیم.

دولت بایدن که در تلاش به تشویق دولت ونزوئلا و مخالفانش به گفت و گوست، با انتقاد جمهوریخواهان و همچنین بعضی از دموکراتها روبرو شده است که نمی‌خواهند به مادورو هیچ گونه امتیازی بدهند.

همزمان دولت آمریکا به شدت نگران رشد قیمتهای سوخت نشده و نگران کمبود عرضه داخلی است.

شورون، انی ایتالیا و رپسول اسپانیا در سالهای اخیر به دنبال دریافت اجازه دولت آمریکا برای دریافت محموله‌های نفت ونزوئلا به عنوان بازپرداخت بدهی گذشته بوده‌اند و استدلال دارند که این اقدام، نقدینگی در برای ونزوئلا فراهم نمی‌کند.

شورون در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه یافت نفت تولید جوینت ونچرهای ونزوئلایی خود نفت ونزوئلا را به جبران سود و بدهی شرکت PDVSA تجارت کند. این امتیاز پس از اقدام دولت ترامپ برای حداکثر کردن فشار علیه مادورو، لغو شد.

شورون اعلام کرده که در چارچوب مجوزی که دارد، فعالیت می کند و حضور سازنده ای را در ونزوئلا دارد.

واشنگتن در مارس با هدف تامین نفت برای جایگزینی نفت و سوخت روسیه، در اقدامی غیرمنتظره تعامل دیپلماتیک با ونزوئلا را دوباره آغاز کرد. اما پس از یک دیدار رده بالا، مقامات آمریکا مکررا اعلام کردند هر گونه تسهیل در تحریمها برای ونزوئلا منوط به اقدامات عینی از سوی مادورو خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، هفته گذشته در یک جلسه کنگره اعلام کرد دولت نفت از ایران یا ونزوئلا وارد نخواهد کرد.



منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 33078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *