حمله بزرگ روسیه به بازار نفت شرق آسیا

​حراج روسی ، مسکو تا پیش از جنگ اوکراین

8 خرداد 1401 ساعت 2:28

میز نفت - با کاهش صادرات نفت روسیه به اورپا، مسکو در برنامه جدید خود نفت مازادش را راهی بازار شرق آسیا کرده است آن هم با تخفیف باور نکردنی. چیزی شبیه به یک حراج روسی.


میز نفت | مسکو تا پیش از جنگ اوکراین، حدود یک چهارم نیازهای نفتی اروپا را تامین می کرد؛ چیزی حدود یک میلیون بشکه در روز اما با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، غرب تصمیم گرفت تحریم‌های نفتی سفت و سختی را علیه کرملین تصویب کند. البته همین نیز شد و در نهایت، با برقراری نظام جدید تحریمها، صادرات نفت روسیه به قاره سبز 20 درصد کاهش یافت.

بسیاری بر این باور بودند این تحریمها روسیه را با چالش شدید اقتصادی مواجه می‌کند و در مقابل، عده ای بر این باور بودند و هستند که پوتین، با علم به اینکه قطعا تحریم خواهد شد برنامه دقیقی را برای بازاریابی نفت خود در دست اجرا دارد. به فاصله چند هفته پس از اعمال تحریمها، مسکو به‌طور چراغ خاموش برنامه خود را پیاده کرد اما بسرعت توسط رسانه ها افشا شد.

روسها در استراتژی جدید خود، روی چین و هندوستان دست گذاشتند که بازارهای مهمی برای نفت هر کشوری هستند و اغلب تولیدکنندگان، برای سفت کردن جای پای خود در این کشورها دست به هر کاری می زنند حتی فروش نفت با تخفیف های غیرمعمول.

مردان یخی به تبع همین قاعده، به این دو بازار حمله کرده و با تخفیف 20 درصدی در قیمت نفت، مشریان خود را تهییج کردند تا به افزایش واردات از روسیه اقدام کنند؛ آن هم در روزهایی که قیمت نفت در بالای 100 دلار جا خوش کرده و قصد کاهش ندارد به‌طوری‌که در روزهای اخیر قراردادهای آتی نفت تا پایان ۲۰۲۲ با میانگین ۱۰۵ دلار معامله می‌شود.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی کپلر – از موسسات اصلی برآورد صادرات نفت-  که روز جمعه منتشر شد، در حالی که اروپا از نفت روسیه در بحبوحه تحریم‌ها و انتظارات تحریم نفتی واردات نفت روسیه اجتناب می‌کند، هند و چین خریدهای خود را افزایش داده‌اند و حجم بی‌سابقه نفت خام روسیه را وارد می‌کنند. برآوردهای کپلر نشان داده است که روسیه در هفته گذشته 79 میلیون بشکه نفت خام را در نفتکش ها ذخیره کرده که بیش از دو برابر 27 میلیون بشکه نفتی است که این کشور در ماه فوریه ذخیره کرده بود.

معامله گران نفتی هم به رویترز گفته اند: چینی ها بدون هیچ هیاهویی، خرید نفت از روسیه را با قیمت های مقرون به صرفه افزایش داده اند و خلاء ناشی از عقب نشینی خریداران غربی از تجارت با روسیه را پر کرده اند. این اقدام بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که در ابتدای تحریم غرب علیه روسیه، واردات نفت خود را از این کشور کاهش داد ولی از ماه گذشته، افزایش خرید را در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس برآوردهای موسسات بین المللی، صادرات نفت روسیه از طریق دریا به چین  به رکورد 1.1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که از 750 هزار بشکه در روز در سه ماهه اول ال جاری و 800 هزار بشکه در روز سال 2021 سبقت می گیرد. رویترز نوشته است یونیپک، به عنوان بازوی تجاری غول نفتی ساینوپک چین، واردات از مسکو را راهبری می کنند و حتی یک شرکت صوری در هنگ کنگ برای همین موضوع تاسیس شده است.

در هند، نفت خام ارزان روسیه خریداران حساس به قیمت را به سمت خود جذب می‌کند تا جایی که بر اساس داده‌های رهگیری محموله‌های گردآوری شده توسط رویترز، روسیه در ماه آوریل به چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد و در ماه مارس از رتبه دهم صعود کرد.

دهلی نو، تا پیش از جنگ اوکراین روزانه 66 هزار بشکه از روسیه وارد می کرد که این عدد، طی روزهای گذشته به 277 هزار بشکه رسیده است؛ یعنی بیش از 4 برابر!

افزایش قابل توجه خرید نفت خام روسیه توسط هند قبلاً توجه ایالات متحده را به خود جلب کرده است و طبق گزارش ها یک مقام دولت فدرال ایالات متحده را برای گفتگو در مورد تحریم های ایالات متحده علیه روسیه راهی دهلی نو کرده است تا شاید هندوستان از ادامه همکاری تجاری – نفتی خود با کرملین منصرف کند.

بسیاری معتقدند که آمریکا نمی تواند مانع افزایش همکاری دو کشور شود چراکه هند به عنوان سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان ، با نرخ بالای تورم دست و پنجه نرم می کند و در تلاش است هزینه واردات و حمایت از مصرف کنندگان در برابر افزایش قیمتهای سوخت را کاهش دهد.

به گفته بازرگانان ، تصمیم روسیه برای تخفیف نفتی، برای پالایشگاه‌های چین و هند که در شرایط بد اقتصادی شان با حاشیه سودکمی مواجه هستند، یک موهبت است.
اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در آخرین گزارش بازار نفت خود در این ماه تخمین زد که روسیه در ماه آوریل تقریباً روزانه یک میلیون بشکه نفت خود را از دست داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به عرضه نفت روسیه گفت: «پس از کاهش عرضه تقریباً 1 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل، تلفات ممکن است در نیمه دوم سال به حدود 3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.»
 
 
 


کد مطلب: 33100

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33100/حراج-روسی-مسکو-پیش-جنگ-اوکراین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir