۰
روسیه چگونه تحریم ها را دور می زند؟

اشباح روسی در مدیترانه

میز نفت - داده های مهم از روند فروش نفت روسیه نشان می دهد مسکو با خاموش کردن رادارهای نفتکش های خود، تحریم ها را دور می زند.
نفتکش روسیه | میز نفت
نفتکش روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت، تعداد نفت‌کش‌های روسی که برای جلوگیری از ردیابی در طول سفرها محو می‌شوند، از زمان حمله به اوکراین سه برابر شده است. بر اساس تحقیقات گروه اطلاعات دریایی Windward، نفتکشهای روسی برای فرار از ردیابی راهکاری را در پیش گرفتند که ایران طی سال‌های اخیر در پیش‌گرفته است.

معمولاً کشتی‌ها با خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار (AIS) از صفحه رادارها محو می‌شوند؛ ابزاری که موقعیت کشتی را به دیگران منتقل می‌کند. بر اساس داده‌های شرکت مشاوره VesselsValue، 112 نفت‌کش وابسته به روسیه بیش از هشت هفته است که سیگنال AIS ارسال نکرده‌اند. به گفته تحلیلگران، کشتی‌هایی که مکان و قصد را نشان نمی‌دهند، احتمالاً در تجارت غیرقانونی مانند تجارت با کشورهای تحریم‌شده، انجام انتقال غیرقانونی تانکر کشتی به کشتی یا ماهیگیری در آب‌های ممنوعه مشغول هستند.

افزایش خاموشی AIS که خلاف قوانین دریایی است، در کنار افزایش قابل‌توجه تعداد نفت‌کش‌هایی که نفت را به خارج از بنادر انتقال می‌دهند، دریای مدیترانه را به بهشت دور زدن تحریم‌ها تبدیل کرده است. این محموله‌ها سپس به مقصدهایی ازجمله چین و هند که نفت خام روسیه را با تخفیف‌های سنگین خریداری می‌کنند، راهی می‌شوند. تاجران می‌گویند نفت اورال روسیه حدود 35 دلار در هر بشکه کمتر از برنت فروخته شده است.

آمی دانیل، مدیر اجرایی ویندوارد، گفت که انتقال نفت روسیه از زمان آغاز درگیری «بسیار بسیار سودآور» شده است. وی درباره خاموش شدن سیستم AIS می‌گوید: ممکن است این راهکار برای یک تجارت به شما کمک کند، اما برای درازمدت ایده خوبی نیست. انتقال نفت بین کشتی‌ها راه خوبی برای ایمن‌سازی حمل‌ونقل است ولی فراموش نکنیم این روش‌ها بارها از سوی ایران و ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها استفاده‌شده است.

ویندوارد همچنین متوجه «روند رو به رشد» شرکت‌های بزرگ نفت روسیه شده است که کشتی‌های خود را به شرکت‌های غیر روسی می‌فروشند تا در دریابی‌ها گرفتار نشوند. از زمان جنگ اوکراین، مالکیت 180 کشتی از نهادهای روسی به نهادهای غیر روسی تغییر کرده است که در مقایسه با سال 2021 دو برابر شده است.

روسیه در مسیری قرار دارد که عمیق‌ترین رکود خود را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تجربه خواهد کرد. بر اساس تحلیل‌های دولت، اقتصاد روسیه 256 میلیارد پوند از تحریم‌ها آسیب خواهد دید و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری تا 15 درصد کاهش یابد.

گفتنی است روسیه قبل از جنگ با اوکراین حدود 10 درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کرد.
 
 منبع: تلگراف 
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۳۴
کد مطلب: 33140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *