۰

عربستان زیر قول خود زد

میز نفت - اختلاف بین آنچه در بازارهای نفت گفته می‌شود و آنچه واقعا در معاملات فیزیکی اتفاق می‌افتد با وعده گروه اوپک پلاس برای افزایش تولید و متعاقب آن، افزایش قیمت از سوی عربستان سعودی نمایان شد.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اوپک پلاس پس از دیدار هفته گذشته وزیران این گروه، اعلام کرد زمان افزایش تولید نفت را جلوتر می اندازد تا افت تولید روسیه که در نتیجه تحریمهای غربی بر سر حمله مسکو به اوکراین اتفاق افتاده است را جبران کند.

در حالی که این اقدام، تلاش برای تضمین تامین تقاضا دیده می‌شود و بنابراین مانع از افزایش بیشتر قیمتها می‌شود، بلافاصله پس از تصمیم اوپک پلاس، عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت در ژوییه به مشتریان خود در آسیا و اروپا را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

اوپک پلاس پس از دیدار دوم ژوئن، اعلام کرد این گروه تولیدش را در هر یک از ماه‌های ژوییه و اوت به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از توافق اولیه برای افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز است.

اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و تولیدکنندگان دیگر نظیر روسیه است که تولیدش از ۲۴ فوریه که جنگ در اوکراین آغاز شد، حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

بازار نفت تحت تاثیر وعده اوپک پلاس برای تولید بالاتر، قرار نگرفت و نفت برنت سوم ژوئن با ۱.۸ درصد افزایش، در ۱۱۹ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت اکنون حدود ۲۴ درصد بالاتر از پیش از آغاز جنگ در اوکراین است و تصمیم هفته گذشته اتحادیه اروپا برای قطع حدود ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه، به معنای فشار برای افزایش بیشتر قیمتهاست.

مشکل بازارهای نفت این است که اعتبار اوپک پلاس با توجه به ناتوانی این گروه برای افزایش تولیدی که می‌گوید انجام می‌دهد، به شدت مخدوش شده است.

اوپک در ماه مه ۲۴.۷۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و تولیدش ۸۵۸ هزار بشکه در روز کمتر از سطح هدف گذاری شده در توافق اوپک پلاس بود. با اضافه شدن کاهش تولید و صادرات نفت روسیه، روشن است که تولید واقعی اوپک پلاس بسیار کمتر از وعده داده شده از سوی این گروه خواهد بود.

ناکامی برای رسیدن به اهداف تولید، توجهات را در بازار که نگران توانایی روسیه برای تغییر مشتریانش و حفظ حجم صادرات یا محدود شدن بیشتر عرضه در بازار جهانی به دلیل افت صادرات روسیه است، جلب کرده است.

تصمیم اوپک پلاس برای اعلام افزایش بیشتر تولید، بیشتر به عنوان تلاشی برای آرام کردن بازار نگران از وضعیت عرضه و دادن اطمینان از عدم افزایش شدید قیمتها و بروز رکود اقتصادی و نابودی تقاضا،  دیده می‌شود.

شاید اقدام آرامکوی سعودی در افزایش قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی برای محموله‌هایی که در ژوییه بارگیری می‌شوند، کنجکاوی را برانگیزد.

آرامکو قیمت فروش رسمی گرید نفتی عرب لایت به مشتریان آسیا در ژوییه را شش دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت پایه نفت عمان و دوبی تعیین کرد که بالاتر از نرخ پریمیوم چهار دلار و ۴۰ سنت در ژوئن و بالاتر از افزایش یک تا یک دلار و ۵۰ سنت پیش بینی شده در نظرسنجی از مدیران پالایشگاهی آسیایی بود. قیمت فروش رسمی عرب لایت به شمال غربی اروپا چهار دلار و ۳۰ سنت بالاتر از قیمت نفت برنت ICE برای ژوییه تعیین کرد که بالاتر از نرخ مازاد دو دلار و ۱۰ سنت در ژوئن بود.

افزایش قیمت رسمی فروش نفت به آسیا با توجه به افزایش اخیر حاشیه سود پالایش و افزایش نرخ پریمیوم نفت برنت نسبت به نفت دوبی، قابل پیش بینی بود. یک پالایشگاه معمولی در سنگاپور که نفت دوبی را پالایش می‌کند، از حاشیه سود ۲۵ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه برخوردار است که بیش از سه برابر میانگین ۳۶۵ روزه هشت دلار و ۱۱ سنت است.

این حاشیه سود قوی، منعکس کننده تقاضای مطلوب به خصوص برای دیزل و افت شدید صادرات سوختهای پالایش شده از چین و روسیه است که بازار فرآورده‌های نفتی را با محدودیت عرضه روبرو کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، بنابراین برای آرامکوی سعودی منطقی است که قیمت نفت را افزایش دهد تا از بخشی از این حاشیه سود بالای پالایش بهره مند شود هر چند که با ایده اوپک پلاس برای آرام کردن بازارها و تامین نفت با قیمتی که به دورنمای تقاضا آسیب نزند، تضاد داشته باشد.


منبع : ایسنا
 
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 33148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *