۰
از لوان جاگواریان بیشتر بدانیم

سفیر جنچالی که اوجی را به سفارت کشاند

میز نفت - متأسفانه وزیر نفت هم بی‌توجه به حواشی اخیر، دست معاون خود را گرفت و راهی مراسمی‌شد که اگر وزیر دیگری در دولتی دیگر به این مراسم می‌رفت، با هجمه سنگین برخی رسانه‌ها مواجه می‌شد.
اوجی و جاگواریان | میز نفت
اوجی و جاگواریان | میز نفت
به گزارش میز نفت، وقتی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، با حالتی عجیب در کنار لوان جاگواریان سفیر روسیه در ایران ایستاد، حتی نتوانست کمی از حس اقتدار را در دیدار خود با او به نمایش بگذارد؛ سفیری که چند روز پس از به وزارت رسیدن اوجی، به وزارت نفت رفت و در همان دیدار هم با غرور برخورد کرد.



اینکه چرا سفیر پرحاشیه روسیه، چند هفته پس از رأی اعتماد اوجی به دیدار او می‌رود و سایر وزرا را رها نمی‌کند چندان موضوع بحث نیست اما آنچه فضای مجازی را به اعتراض کشانده، شخصیت منفور جاگواریان در اذهان ایرانی‌هاست. سفیر پرحاشیه طی ماه‌های اخیر، دو اقدام جنجالی انجام داد که خشم مردم را برانگیخت.

اولین اقدام تحریک‌آمیز و خارج از عرف دیپلماتیک جاگاریان در مرداد 1400 بازمی‌گردد. وی درحالی‌که کرملین و غرب بر سر مسائل مختلفی ازجمله نقض گسترده حقوق بشر در روسیه و جاه‌طلبی‌های سرزمینی پوتین اختلاف داشته و دارند، همراه با سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در بالکن سفارت روسیه در تهران عکس یادگاری گرفت.



 مکان و حالت نشستن این دو یادآور عکس یادگاری معروف رهبران شوروی، بریتانیا و آمریکا (استالین، چرچیل و روزولت) به‌عنوان اشغالگران ایران در اوج جنگ جهانی دوم در همان بالکن بود. جاگاریان و سفیر پیشین بریتانیا در سال 2017 نیز در پله‌های سفارت روسیه عکس مشترک مشابهی انداخته بودند که با واکنشی مواجه نشد.



این بار، وزارت امور خارجه ایران با یک روز تأخیر و زیر فشار رسانه‌ها با انتشار بیانیه‌ای، اقدام توهین‌آمیز سفرای روس و بریتانیا را محکوم کرد و این رفتارها را سبب جریحه‌دار شدن غرور ملی ایرانیان دانست و به آن اعتراض کرد.

او اما سال گذشته هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به کنار بنای یادبود «الکساندر گری‌بایدوف» رفت؛ درباره گری‌بایدوف باید بدانید که او، افسر روسیه تزاری بود که یک سال پس از انعقاد عهدنامه ترکمنچای به خاطر تلاش برای ربودن دو بانوی مسلمان گرجی، به دست مردم خشمگین تهران به طرز فجیعی کشته شد؛ فردی که نزد ایرانیان شخصی منفور و نماد استعمار روس تلقی می‌شود.



حدود دویست سال پس از قتل گری‌بایدوف، اما سفیر روسیه در بهمن 1400 به ناگاه بر سر مزار او حضور یافت و به این فرد ادای احترام کرد. جاگاریان وقتی با واکنش بعضی مقامات کشور و بسیاری از رسانه‌های ایرانی مواجه شد، با وقاحت گفت گری‌بایدوف برای شما (ایرانیان) دشمن است و برای ما (روس‌ها) شاعر و دیپلمات!

جنجال‌های جاگواریان اما محدود به همین دو مورد نمی‌شود و موارد بیشتری را می‌توان نگاشت؛ به‌هرحال جاگواریان با نفرتی که در میان مردم دارد و برای همه نیز روشن است، وزیر نفت را به سفارت روسیه می‌کشاند تا در کنارش بایستد و سخنانی را ایراد کند. متأسفانه وزیر نفت هم بی‌توجه به حواشی اخیر، دست معاون خود را گرفت و راهی مراسمی‌شد که اگر وزیر دیگری در دولتی دیگر به این مراسم می‌رفت، با هجمه سنگین برخی رسانه‌ها مواجه می‌شد.
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب: 33155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *