۰

تهدید گازی سید حسن نصرالله

میز نفت - دبیر کل حزب الله شامگاه امروز پنجشنبه به مسئله غارت گاز و نفت لبنان توسط رژیم موقت صهیونیستی از میدان کاریش اشاره کرد و گفت که مقاومت اجازه نخواهد داد این رژیم بتواند منابع لبنان را غارت کند.
سید حسن نصرالله | میز نفت
سید حسن نصرالله | میز نفت
به گزارش میز نفت، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله شامگاه پنجشنبه درباره آخرین تحولات لبنان سخنرانی کرد و هشدار داد که رژیم موقت صهیونیستی حق ندارد از یک میدان مورد مناقشه، گاز استخراج کند.

نصرالله در آغاز سخنرانی با بیان اینکه امشب درباره آخرین تحولات مربوط به گاز و نفت و ترسیم مرزهای دریایی صحبت خواهد کرد، تصریح کرد، پس از ورود کشتی یونانی به میدان «کاریش»، لبنان در برابر یک مرحله جدید قرار دارد.

وی با بیان اینکه مأموریت این کشتی، حفاری نیست، بلکه این کشتی برای استخراج و تولید وارد کاریش شده است، خاطر نشان کرد، این کشتی در نزدیکی میدان کاریش، مستقر شده است؛ یعنی منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم غاصب.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه دشمن اسرائیلی به لبنانیها و جهان می‌گوید که به زودی، استخراج گاز را آغاز خواهد کرد، گفت: «ما در برابر یک تحول و مرحله جدید قرار داریم؛ آنچه در روزهای گذشته رخ داد، تجاوز به لبنان، تحریک، تعدی و قرار دادن لبنان در یک موضع دشوار است که باید به صورت نهایی و واضح، انتخاب خود را انجام دهد».

نصرالله با بیان اینکه همه مردم لبنان در برابر موضوعی قرار دارند که باید به یک مسئله ملی بزرگ تبدیل شود، افزود: «مرزهای دریایی و منابع موجود در آن هم باید به یک مسئله ملی مسلّم و قطعی برای هر لبنانی بدل شود که خود را متعلق به این وطن می‌داند».

منابع دریایی، تنها امید برای نجات لبنان است

وی با اشاره به اینکه «ما در برابر یک ثروت هنگفت قرار داریم که آن را گنج موجود در کنار خود نامیدیم»، ادامه داد: «ارزش این ثروت این است که تنها امید برای حل بحرانها و نجات لبنان است. [این ثروت]، متعلق به همه مردم لبنان است. ما باید از این  ثروت حمایت کرده و آن را استخراج کنیم و سپس بیشترین استفاده را از آن داشته باشیم».

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه خطرات زیادی، نفت و گاز لبنان را تهدید می‌کند، تصریح کرد: «از جمله این خطرات، باید به تلاش آمریکا و اسرائیل اشاره کرد که قصد دارند مساحت گسترده‌ای را از آن جدا کنند؛ [منطقه‌ای که] منابع و ثروتهای بسیاری دارد. خطر دوم هم جلوگیری از استخراج [منابع] توسط لبنان است. لبنان از استخراج نفت خود، ممنوع شده است. این مشکلی است که باید لبنانی‌ها برای حل آن، فکری بکنند».

نصرالله با بیان اینکه امروز سؤال مهم این است که چکونه در قبال تجاوز اسرائیل در دریا رفتار کنیم، خاطر نشان کرد: «ما به عنوان حزب الله، درباره مرزها و منطقه مورد مناقشه سخن نمی‌گوییم؛ زیرا این مسئله‌ای است که حکومت باید درباره آن سخن بگوید اما خطر سومی که لبنان با آن مواجه است، تخلیه میادین نفتی و گازی موجود در آبهای آن توسط دشمن و سایر کشورهاست. ما زمان زیادی برای آغاز کار در میادین گازی و نفتی موجود در آبهای لبنان نداریم».

فقط سوریه و لبنان حق ندارند برای استخراج منابع خود، حفاری کنند

وی با اشاره به اینکه در منطقه مشرف بر دریای مدیترانه، فقط سوریه و لبنان حق ندارند برای استخراج منابع خود، حفاری کنند، افزود: «ما در برابر مسئله‌ای قرار داریم که اهمیت آن از مسئله آزادسازی نوار مرزی اشغال شده کمتر نیست. در سال ۱۹۸۵، مسئله آزادسازی این نوار مطرح شد. طی ۱۵ سال، مقاومت، جانفشانیهای زیادی کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۰ به آزادسازی دست پیدا کردیم».

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه اهمیت مسئله استخراج منابع نفتی لبنان از آزادسازی نوار مرزی اهمیت بیشتری دارد، توضبح داد: «هر روز تأخیر، به منزله نابودی منبع و اموال ملت لبنان است. همه باید در این زمینه، از نظر ملی و اخلاقی، احساس مسئولیت کنند. این مسئله ویژگیهایی دارد که باید انگیزه‌ای باشد که باعث شود ملت لبنان، احساس مسئولیت بیشتری کنند».

نصرالله با بیان اینکه هدف مستقیم باید این باشد که اجازه ندهیم دشمن صهیونیستی بتواند از میدان کاریش، گاز و نفت استخراج کند، ادامه داد: «میدان کاریش، مشترک است و در منطقه مورد مناقشه قرار دارد. این در حالی است که دشمن، استخراج گاز را ازآن آغاز خواهد کرد، ولی لبنان اجازه نخواهد داشت در آن فعالیت کند. باید برای کمک به این مسئله ملی، هدف تعیین کرد. مهم نیست که کشتی کجا ایستاده است؛ زیرا کافی است که در نزدیکی میدان قرار داشته باشد تا بتواند استخراج کند. آن چه را هم استخراج کند، محل نزاع خواهد بود».

دشمن نخواهد توانست از عملیات استخراج از میدان کاریش حمایت کند

وی در ادامه سخنان خود به لزوم مقابله با برنامه صهیونیستها برای غارت منابع گازی و نفتی لبنان پرداخت و تصریح کرد: «لبنان در این درگیری، حق و انگیزه دارد و قدرتی به نام ارتش و مقاومت در اختیار دارد. هیچ اقدامی از سوی دشمن نخواهد توانست از این سکوی شناور که نامش کشتی یونانی است، حمایت کند و نخواهد توانست از عملیات استخراج از میدان کاریش، حمایتی به عمل آورد».

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه مقاومت می‌تواند مانع از آن شود که دشمن بتواند از میدان کاریش، گاز و نفت استخراج کند، افزود: «آنچه اسرائیل در هر جنگی از  دست خواهد داد، بسیار بیشتر از چیزی است که لبنان از دست می‌دهد. مقاومت، قدرت نظامی، مالی، امنیتی، اطلاعاتی و لجستیکی در اختیار دارد. ما به تهدیدها و بزرگنماییهای دشمن، عادت داریم، ولی هر گونه اشتباهی که مرتکب شود، پیامدهای آن، موجودیتی خواهد بود، نه راهبردی. درخواست مردمی از مقاومت برای مداخله و بازداشتن دشمن در این مسئله، مایه خرسندی ماست، نه ناراحتی».

نصرالله با تأکید بر اینکه موضعگیری یکسان بین رؤسای سه‌گانه و سایر نهادها، به مذاکره‌کننده لبنانی، قدرت خواهد داد، بیان کرد: «در جنگ ملی بزرگ، باید در حد آن تلاش کرد و از دیدگاههای محدود سیاسی، خارج شد. این یک مسئله مثبت است. این روزها، زمان همکاری و اجماع ملی است. زمانی که رئیس جمهور احساس می‌کند که حکومت، ارتش، مقاومت و ملت در کنارش هستند، صلابت و مسئولیت وی بسیار بالا خواهد بود. ما در برابر دشمنی قرار داریم که قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها منطقی که آن را می‌فهمد، منطق قدرت و نگاه از بالاست. لذا به هیچ قطعنامه بین‌المللی پایبند نیست و فقط زبان زور و مقاومت را می‌فهمد».

مقاومت در برابر غارت منابع لبنان دست بسته نخواهد ماند

وی با اشاره به اینکه مقاومت امروز در این جنگ بر سر منابع نفت، از گزینه‌های موجود پیش روی ملت و حکومت لبنان است، خاطر نشان کرد: «مقاومت مقتدر نمی‌تواند در برابر غارت منابع لبنان دست بسته بماند و نخواهد ماند. همه گزینه‌های بر روی میز است. باید در پیش‌بینیها واقعگرا باشیم. یکی از مهمترین علل و مشروعیت حضور مقاومت این است که در حمایت از لبنان، سهیم است. وظیفه اصلی مقاومت، کمک به حمایت از سرزمین، دریا، نفت، گاز و کرامت لبنان است. این یک وظیفه دینی، ملی و جهادی است.»

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه ما خواستار جنگ نیستیم، ولی از آن ترس و واهمه‌ای نداریم، و دشمن باید این اقدامات را متوقف کند، گفت: «علت این است که این، یک میدان واحد است. شرکت یونانی و صاحبان آن بدانند که آنان نیز شریک تجاوز به لبنان هستند. این مسئله نیز تبعاتی دارد و به همین دلیل باید فورا کشتی خود را خارج کنند. ما هر روز و هر ساعت، وضعیت را پیگیری خواهیم کرد. باید به کسانی فشار بیاوریم که به شرکتهای متعهد اجازه نمی‌دهند نفت و گاز از آبهای لبنان استخراج کنند».

نصرالله با اشاره به اینکه حزب الله برای استخراج نفت و گاز و منابع دریایی و زمینی لبنان، پرونده تشکیل داده است، تصریح کرد: «این پرونده به موضوع مرزبندی دریایی و منطقه ویژه اقتصادی می‌پردازد. ما نیز هر چه درباره مرزها بود به آن اضافه کردیم».

وی با بیان اینکه حزب الله، برای اداره این پرونده، نواف الموسوی را انتخاب کرده است، در پایان خاطر نشان کرد: «الموسوی، انسان توانمند و با تجربه‌ای در این زمینه است. اسرائیل و آمریکا به مردم لبنان می‌گویند که می‌خواهیم شما را از گرسنگی بکُشیم. آنان کشور را به سمت گرسنگی و قحطی سوق می‌دهند. ما اما اجازه نخواهیم داد جنگ داخلی صورت گیرد، ولی نبود امنیت اجتماعی هم از جنگ داخلی دشوارتر است.
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب: 33171
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *