۰

هشدار نفتی دبیرکل سازمان ملل متحد

میز نفت - دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد سرمایه‌گذاری‌های جدید در زغال سنگ، نفت و گاز با در نظر گرفتن تاثیری که روی تغییرات اقلیمی دارند، اشتباه است.
سازمان ملل متحد | میز نفت
سازمان ملل متحد | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آنتونیو گوترش در سخنرانی ویدیویی خطاب به کنفرانس اقلیمی نشست جهانی اتریش، اظهار کرد: بحران انرژی که با جنگ در اوکراین تشدید شده است، شاهد دو برابر شدن سرمایه‌گذاری در سوختهای فسیلی از سوی اقتصادهای بزرگ بوده است.

از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، بعضی از کشورها سوختهای فسیلی غیرروسی را به میزان بیشتری خریداری می‌کنند یا برای تقویت تامین انرژی خود، در میادین نفتی و گازی جدید سرمایه گذاری میکنند. به عنوان مثال، آلمان و هلند ماه جاری اعلام کردند میدان گازی جدیدی در دریای شمال را توسعه خواهند داد و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد آلمان می‌خواهد پروژه‌های گازی را با سنگال دنبال کند.

پروژه نورث فیلد ایست شرکت دولتی "قطر انرژی"، در راستای بزرگترین پروژه گاز طبیعی جهان، در حال توسعه است و انگلیس یک پروژه LNG را در موزامبیک تامین مالی می‌کند.

گوترش گفت: تامین مالی جدید برای بهره برداری از سوخت فسیلی و زیرساخت تولید آنها، اشتباه است و مشکلات جهانی آلودگی و تغییرات اقلیمی را تشدید خواهد کرد.

دانشمندان می‌گویند انتشار جهانی دی اکسید کربن باید تا سال ۲۰۳۰ به میزان نیمی کاهش پیدا کند و تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد تا از بدتر شدن تاثیر تغییرات اقلیمی اجتناب شود.

کشورهایی که سرمایه‌گذاری‌های جدید در سوختهای فسیلی داشته‌اند، هر کدام اهدافی برای کاهش آلایندگی دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده‌اند. آلمان اعلام کرده که در حال متنوع کردن منابع تامین گاز در کوتاه مدت است و از طرحهای اقلیمی خود برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی منحرف نمی‌شود و از زمان حمله روسیه به اوکراین، به اهداف بلندپروازانه جدید برای انرژی تجدیدپذیر دست پیدا کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی خواستار پایان یافتن پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ شده است تا اهداف تغییرات اقلیمی محقق شود و اعلام کرده است سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر باید تا سال ۲۰۳۰ سه برابر شود.

بر اساس گزارش رویترز، گوترش از بازیگران مالی خواست پروژه‌های تجدیدپذیر را تامین مالی کنند. وی با اشاره به این که افزایش قیمتهای نفت و گاز، هزینه‌های انرژی را در سراسر جهان بالا برده است، گفت: اگر در گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در انرژی تجدیدپذیر داشتیم، اکنون در معرض بی‌ثباتی شدید بازارهای سوخت فسیلی قرار نمی‌گرفتیم.

منبع : ایسنا
 
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب: 33214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *