۰
مردی که آمریکا تحریمش کرد

خدایناتوف٬ امانتدار ثروت پوتین

میز نفت - وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا می کند که ادوارد خدایناتوف، یکی از مدیران سابق غول نفتی روسنفت، بخش مهمی از ثروت نفتی ولادیمیرپوتین را در دست دارد.
ادوارد خدایناتوف | میز نفت
ادوارد خدایناتوف | میز نفت
به گزارش میز نفت ٬ فوربس در گزارشی نوشت:

خدایناتوف یکی از مرموزترین مردان اقتصاد و سیاست روسیه است و سالها معتمد پوتین در غول نفتی روسنفت بود. او همیشه سعی داشت در سایه باشد تا اینکه ماه گذشته از او رونمایی شد. زمانی که مقامات ایالات متحده او را به عنوان مالک نیابتی دو کشتی بزرگ روسی معرفی کردند. یکی از این کشتی ها متعلق به پوتین و دیگری برای سلمیان کریموف٬ غول طلای تحریم شده روسیه است.

هرچند که او سعی داشت همه چیز را پنهان کند اما تحقیقاتی که توسط پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته انجام داه نشان می دهد فقط این کشتی ها و چند کشتی دیگر 1.2 میلیارد دلار ارزش دارند که همگی به صورت نیابتی متعلق به خدایناتوف است. اتحادیه اروپا او را در تاریخ 3 ژوئن تحریم کرد که میزان ثروتش در قاره سبز بیش از دو میلیارد دلار ارزیابی می شود.

خاستگاه ثروت او در روابط چند دهه ای‌اش با پوتین و سچین مدیرعامل فعلی روسنفت نهفته است. او در اولین کمپین ریاست جمهوری پوتین در سال 2000 نقش موثری داشت و تا سالها نماینده پوتین در مناطق مختل بود. ارتباط ویژه او با ایگور سچین مدیرعامل فعلی روسنفت به حدی عمیق است که دختر او با پسر سچین درایتالیا دو کاخ بزرگ خریدای کرده و به گذر زندگی مشغول هستند.

در سال 2013 که شرکت روسنفت را ترک کرد و سچین جایگزین او شد به سراغ پوتین رفت و از او خواست تا برای تاسیس یک شرکت نفتی موافقت کند. روسنفت ارتباط غیرکاری خدایتانوف با مجموعه خودرا کاملا کاری خوانده و اعلام کرده است که هیچ ارتباط غیرکاری که آمریکایی ها عنوان کره اند٬ وجود ندارد.
 
اولین شغل او در صنعت نفت و گاز، نصب دکل‌های حفاری بود. او سپس چهار سال را در وزارت نفت و گاز شوروی در سورگوت گذراند و سپس در سال 1989 به نفتیوگانسک بازگشت تا یک مزرعه خوک را اداره کند.

خدایناتوف در سال 1993 به بخش انرژی بازگشت و به شرکت نفت ایویخون مستقر در نفتیوگانسک به عنوان معاون پیوست. او عمدتاً تا سال 2000 در منطقه نفتیوگانسک ماند و به‌عنوان رئیس یک شرکت محلی دیگر کار کرد و به مدت چهار سال شهردار شهر پویکوفسکی بود. آن سالها او را به مرکز قدرت روسیه نزدیکتر کرد: او در سال 1996 مدرک تجارت را از آکادمی بین المللی کارآفرینی در مسکو گرفت و سپس در سال بعد به عنوان معاون پارلمان منطقه ای تیومن در سیبری منصوب شد.

سال 2000 یک نقطه عطف کلیدی برای خدایناتوف بود: او کمپین ریاست جمهوری پوتین را در نفتیوگانسک رهبری کرد و مدرک حقوق را در دانشگاه دولتی تیومن گرفت. در سال 2003، پس از یک برخورد تصادفی در هواپیما با الکساندر ریازانوف - معاون وقت غول گاز دولتی گازپروم ملاقات کرد و چندی بعد به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت های تابعه گازپروم منصوب شد.او به قدری شیفته کار است که ریازانوف درباره او گفته بود: «این مردی است که اگر با بیل روی ماه فرود بیاید، شش ماه دیگر باغی بزرگ به شما تحویل می دهد».

حالا خدایتانوف در معرض اتهامات بسیاری قرار گرفته است و نه خودش و نه مقامات روسیه نسبت به این اتهامات واکنشی نشان ندادند. آمریکایی ها هم به سراغ بالهای خارجی پوتین رفته اند تا فشارها را به رییس جمهور روسیه بیشتر کنند.
 
 
 
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 33234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *