۰
دهن کجی هندوستان به بایدن

هند؛ مشتری ویژه نفت روسیه

میز نفت – با همه تلاش‌های آمریکا برای فشار به هندوستان، برای کاهش خرید نفت از روسیه اما دهلی‌نو میزان واردات خود از مسکو را افزایش داده است.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، هندی‌ها طی سه ماه گذشته به یکی از اصلی‌ترین مشتریان روسیه تبدیل شده‌اند؛ آن‌ها به هیچ خریدی از روس‌ها نه نمی‌گویند و تا می‌توانند مخازن خود را با نفت مرغوب روسیه پر می‌کنند. ، هند از خرید نفت ارزان روسیه دفاع و اعلام کرده است که واردات از مسکو، تنها بخشی از نیازهای این کشور را پوشش می‌دهد و توقف ناگهانی آن، هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان بالا می‌برد. واردات بالاتر نفت از روسیه، سهم اوپک از مجموع واردات هند را در آوریل به ۶۵ درصد کاهش داده بود.

صادرات نفت خام روسیه به هند در ماه آوریل به ۲۷۷ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۶۶ هزار بشکه در روز ثبت شده طی ماه قبل از آن افزایش بیش از ۴ برابری نشان می‌دهد.

آمارهای رویترز نشان‌دهنده تداوم سیاست هند در بالا بردن خرید سوخت‌های فسیلی از روسیه پس از تحریم نفت و زغال‌سنگ این کشور از سوی کشورهای غربی به خاطر درگیری نظامی با اوکراین است. درحالی‌که انگلیس و آمریکا خرید نفت و گاز از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کرده‌اند و اتحادیه اروپا از برنامه خود برای اعمال تدریجی تحریم نفت و زغال‌سنگ روسیه صحبت کرده، حالا مسکو به دومین صادرکننده نفت به هند در ماه «می» بدل شده و در این مسیر از عربستان سبقت‌گرفته است.

نکته حائز اهمیت آنکه هند واردات نفت از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این مدت 31 برابر کرده، بر همین اساس هند واردات زغال‌سنگ از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 331 میلیون دلار رسانده و واردات این کشور از روسیه هم 31 برابر شده و به 2.22 میلیارد دلار رسیده است.

در 20 روز منتهی به روز چهارشنبه هند روزانه 110 میلیون دلار نفت از روسیه وارد کرده است. نکته اصلی اینجاست که فروشندگان نفت روسیه اولاً تخفیف خوبی روی قیمت این نفت ارائه کرده‌اند و دوم پول آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روپیه یا درهم امارات پذیرفته‌اند.

پس از ایالات‌متحده و چین، هند سومین مصرف‌کنندهٔ بزرگ نفت جهان است که بیش از 80 درصد آن را وارد می‌کند.
 
در همین باره، شرکت تحلیل داده انرژی کپلر اعلام کرده است که در سال 2021، هند حدود 13 میلیون بشکه نفت اورال روسیه خریده است که حدود 3 درصد از کل واردات نفتی این کشور می‌شود.
 
مقام‌های آمریکایی ماه پیش  اعلام کردند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماس ویدیویی یک‌ساعته با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اظهار کرد که خرید نفت بیشتر از روسیه به نفع هند نیست و می‌تواند واکنش ایالات‌متحده به جنگ در اوکراین را مختل کند. با این وجود هندوستان با بهره برداری از شرایط موجود روسیه، نفت را با تخفیف 30 دلاری در هز بشکه از روسیه خریداری می کند.
 
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب: 33267
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *