۰

ناتوانی اروپا در جایگزینی گاز روسیه

میز نفت - ناتوانی اروپا در پیدا کردن منابع جایگزین گاز روسیه سرعت پر شدن ذخایر گازی این قاره را کند کرده و قیمت گاز طبیعی را دوباره افزایش داده‌است.
اروپا و روسیه | میز نفت
اروپا و روسیه | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، کاهش شدید عرضه گاز روسیه به اروپا سرعت پر شدن ذخایر گازی این قاره را کند کرده و قیمت گاز طبیعی را دوباره افزایش داده‌است. به‌این‌ترتیب احتمالاً اروپا نمی‌تواند گاز مورد نیاز برای گرم کردن خانه‌ها در فصل زمستان را ذخیره کند.
 
جایگزینی گاز روسیه برای اروپا به‌دنبال کاهش 60 درصدی جریان گاز از خط لوله نورد استریم 2 سخت‌تر شده‌است. آلمان هشدار سهمیه‌بندی انرژی را داده و کادری سیمون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرده عرضه جهانی گاز برای جایگزینی گاز روسیه کافی نیست.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان قبل‌از اجلاس وزرای انرژی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت:«خطر سهمیه‌بندی گاز وجود دارد که می‌تواند باعث بحران اقتصادی شدیدی در آلمان و اروپا شود. بحران عرضه گاز در یکی از اعضای اتحادیه اروپا  باعث بحران اقتصادی در کشورهای دیگر هم می‌شود».

پر کردن ذخایر گازی اروپا برای تامین اوج تقاضا در فصل زمستان بسیار ضروری است. بیش‌از نیمی از ذخایر این قاره در حال حاضر پر است اما هنوز هم پائین‌تر از متوسط سطح 5 سال گذشته قرار دارد. کاهش عرضه گاز روسیه بدین معناست که ذخایر گاز اتحادیه اروپا تا ماه نوامبر کمتر از 75 درصد پر خواهد بود. درحالی‌که هدف این اتحادیه ذخایر 80 درصدی است.

قیمت بالای گاز همین حالا هم صنایع را مجبور به کاهش تقاضا کرده و بر اقتصاد اروپا که درگیر بالا رفتن تورم و کند شدن رشد است، فشار وارد می‌کند.

رؤسای شرکت‌های انرژی فرانسه از مصرف‌کنندگان خواسته‌اند بلافاصله مصرف برق، گاز و نفت خود را پایین بیاورند. دولت آلمان هم اقداماتی را برای کاهش تقاضای صنعت آغاز کرده‌است.

شاخص قیمت گاز اروپا 9.1 درصد طی هفته گذشته افزایش داشت و امروز هم 0.7 درصد بالا رفته و به 129.46 یورو در هر مگاوات ساعت رسیده‌است.

دراین‌بین، قیمت گاز طبیعی مایع در شمال شرق آسیا هم به‌خاطر گرمای بی‌سابقه در ژاپن افزایش‌یافته است که رقابت برای تامین انرژی را سخت‌تر می‌کند.


منبع : تسنیم
 
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 33324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *