۰

روز قیامت نفت

میز نفت - در این هفته، سناریوی روز قیامت ممکن است در بازارهای نفت ظاهر شود که نه تنها بر اساس استراتژی‌های صادرات اوپک پلاس بلکه به دلیل افزایش آشفتگی داخلی در لیبی، عراق و اکوادور است.
بازار جهانی نفت | میز نفت
بازار جهانی نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اگر اخبار منتشر شده از سوی تولیدکنندگان اصلی اوپک در مورد محدودیت های ظرفیت تولید صحت داشته باشد، بازار جهانی نفت در ماه های آینده بسیار متزلزل خواهند بود.

قرن نو نوشت: در استراتژی صادرات اوپک پلاس، تمرکز واقعی باید بر این باشد که آیا کارتل نفت حتی قادر به افزایش قابل توجه تولید خود است یا خیر.

برای سال‌ها، تولیدکنندگان اوپک، کنترل‌کنندگان نوسان قیمتی در بازار‌ نفت بوده‌اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی با ظرفیت اضافی بیش از 3 تا 4 میلیون بشکه در روز، همواره به عنوان آخرین راه حل در صورت بروز یک بحران بزرگ در بازارهای نفت و گاز به شمار می‌روند.

در دوران مازاد تولید نفت جهانی، به نظر می‌رسید هیچ چیز نمی‌تواند بازار نفت را تهدید کند، حتی زمانی که درگیری‌های بزرگ در لیبی، عراق یا نقاط دیگر دنیا پدیدار شد. با این حال، بازگشایی اقتصاد جهانی پس از پاندمی کرونا این ترس را به بازار بازگردانده است که تولیدکنندگان پیشرو نفت، از جمله ایالات متحده آمریکا و روسیه، قادر به عرضه حجم مناسب به بازار نیستند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رهبران اوپک، اکنون به دنبال افزایش تولید به سطوح بالای تاریخی و کاهش قیمت نفت هستند. جنگ روسیه علیه اوکراین، حذف احتمالی 4.4 میلیون بشکه در روز نفت خام در ماه های آینده را محتمل کرده است.

سناریو قیامت در بازار نفت رخ خواهد داد؟

در این هفته، سناریوی روز قیامت ممکن است در بازارهای نفت ظاهر شود که نه تنها بر اساس استراتژی‌های صادرات اوپک پلاس بلکه به دلیل افزایش آشفتگی داخلی در لیبی، عراق و اکوادور است. آشفتگی های سیاسی و اقتصادی احتمالی دیگری نیز در تولیدکنندگان دیگر در حال وقوع است؛ شیل ایالات متحده هنوز هیچ نشانه ای از افزایش قابل توجه تولید در ماه های آینده نشان نداده است.

بازارهای جهانی نفت مدت‌هاست بر این باورند که اوپک ظرفیت تولید مازاد کافی برای ایجاد ثبات در بازارها را دارد و عربستان سعودی و امارات فقط باید شیرهای نفت خود را باز کنند. با این حال، هیچ مدرک واقعی دال بر افزایش ظرفیت تولید اوپک در کوتاه مدت وجود ندارد.

در حالی که چشم جهانیان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی است سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد کرد و گفت که امارات نزدیک به حداکثر ظرفیت خود، بر اساس سهمیه 3.168 میلیون بشکه در روز خود، تحت توافق با اوپک تولید می کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست G7 گفت که نه تنها امارات با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند، بلکه همچنین عربستان سعودی تنها 150 هزار بشکه در روز ظرفیت اضافی در دسترس دارد.

مکرون همچنین مدعی شد که عربستان سعودی ظرف شش ماه آینده ظرفیت اضافی زیادی نخواهد داشت. ارقام رسمی هر دو تولیدکننده اوپک با این روایت مخالف است. عربستان سعودی 10.5 میلیون بشکه در روز تولید می کند و ظرفیت رسمی آن بین 12 تا 12.5 میلیون بشکه در روز است. امارات حدود 3 میلیون بشکه در روز تولید می کند و ادعا می کند که ظرفیت تولید 3.4 میلیون بشکه در روز دارد.

با نگاهی به اهداف تولید خود اوپک پلاس، این گروه ماه‌ها است که در سطح توافق شده تولید نمی کند.

المزروعی اخیرا گفته است که اوپک پلاس 2.6 میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تولید خود است. این به معنای کمبود بالقوه در بازار است که اگر آشفتگی داخلی باعث کاهش بیشتر تولید شود، این کمبود تشدید خواهد شد.

اوپک پلاس موافقت کرد که تولید را 648000 بشکه دیگر در روز افزایش دهد، که به این معنی است که کل کاهش تولید در طول همه گیری کووید-19 به میزان 5.8 میلیون بشکه در روز احیا شده است. اینکه اوپک پلاس بتواند در هفته‌های آتی به این سطح برسد یا نه، بسیار نامشخص است.

با این وجود همچنان در بازارها نسبت به کاهش تقاضا و عرضه واقعی خوش‌بینی وجود دارد، زیرا سطوح بالای تورم و کاهش احتمالی اقتصاد جهانی می‌تواند منجر به کاهش تقاضا شود. با این حال تا کنون که خوش‌بینی به هیچ وجه محقق نشده است، تقاضا همچنان در حال افزایش است و قیمت‌های بنزین و گازوئیل در حال شکستن سطوح قیمتی تاریخی هستند. بازگشایی اقتصاد چین، کمبود گاز طبیعی در سطح جهان و افزایش دما در هفته‌های آتی، همراه با اوج نرمال تقاضا به دلیل فصل رانندگی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد قیمت نفت را بالاتر ببرد.
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 33350
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *