تولید نفت اوپک کاهش یافت

11 تير 1401 ساعت 15:02

میز نفت - تولید نفت ۱۳ عضو اوپک روی‌هم‌رفته ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن کاهش یافت و به ۲۸.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید.


به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، تولید نفت خام اوپک به‌خاطر توقف تولید نفت در لیبی و نیجریه در ماه ژوئن کاهش یافت. 10 عضو اوپک که پایبند به قرارداد اوپک پلاس هستند، روی‌هم‌رفته تنها 20 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش تولید داشتند.

تولید نفت 13 عضو اوپک از جمله لیبی، ایران و ونزوئلا که از قرارداد اوپک پلاس معاف شده‌اند، روی‌هم‌رفته 100 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن کاهش یافت و به 28.52 میلیون بشکه در روز رسید. طبق قرارداد اوپک پلاس، این 10 عضو اوپک باید 275 هزار بشکه در روز در این ماه افزایش تولید می‌داشتند، اما تنها 20 هزار بشکه به تولید خود اضافه کردند.

عربستان، امارات و کویت جمعاً 130 هزار بشکه در روز در ژوئن افزایش تولید داشتند. حتی عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیا 100 هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه خود تولید کرده است. هدف تولید نفت این کشور در ماه ژوئن 10.663 میلیون بشکه در روز بود.

لیبی که از قرارداد تولید اوپک پلاس معاف‌شده، بیشترین کاهش تولید را در ماه گذشته میلادی داشت و پس‌از آن نیجریه با یک کاهش بین 80 تا 100 هزار بشکه‌ای قرار گرفته است.

تولید و صادرات نفت عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک هم کاهش یافت.

نظرسنجی‌های رویترز و سایر اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد اوپک نتوانسته به هدف تولید و عرضه نفت خود به بازار در ماه ژوئن برسد.

ائتلاف اوپک پلاس در انتهای هفته گذشته برای افزایش تولید 648 هزار بشکه‌ای در ماه اوت به توافق رسید. به‌این‌ترتیب، کل طرح کاهش تولیدی که در ماه مه 2020 در پاسخ به سقوط تقاضا اجرایی شده بود، برداشته می‌شود.


منبع : تسنیم
 


کد مطلب: 33358

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33358/تولید-نفت-اوپک-کاهش-یافت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir