۰
آلاسکا جسرتی بزرگ برای مسکو

پشیمانی تاریخی روسیه چیست؟

میز نفت - از آنجایی که شرکت‌های نفتی متعهد به ادامه عملیات عمده نفت و گاز در آلاسکا هستند، آیا به آنها اجازه داده می‌شود از تقاضای فزاینده انرژی آمریکای‌شمالی حمایت کنند؟
منطقه نفتی آلاسکا | میز نفت
منطقه نفتی آلاسکا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آلاسکا یکی از غنی‌ترین ایالت‌های کشور ایالات‌متحده است که میلیاردها بشکه از ذخایر نفت قابل‌بازیافت را در اختیار دارد.

روسیه که آلاسکا را در سال‌۱۸۶۷ به ایالات‌متحده فروخت، در حال‌حاضر از قیمت‌های فوق‌العاده بالای نفت سود می‌برد، قیمت‌هایی که در صورت افزایش تولید آلاسکا کاهش می‌یابد. وقتی صحبت از نفت، گاز طبیعی و حتی استخراج مواد معدنی با انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، نبرد در آلاسکا بین محیط‌زیست و تقاضای فزاینده برای انرژی است. آلاسکا این پتانسیل را دارد که نفت بیشتری برای ایالات‌متحده فراهم کند، اما میان امنیت انرژی یا محیط‌زیست کدامیک مهم‌تر است؟

از آنجایی که شرکت‌های نفتی متعهد به ادامه عملیات عمده نفت و گاز در آلاسکا هستند، آیا به آنها اجازه داده می‌شود از تقاضای فزاینده انرژی آمریکای‌شمالی حمایت کنند یا اینکه دولت ایالات‌متحده به نفع پیشرفت سیاست‌های اقلیمی، عملیات خود را متوقف خواهد کرد؟

چندین اکتشاف در سال‌های گذشته نشان داد که آلاسکا هنوز پتانسیل عظیم نفتی دارد. علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شرکت استرالیایی ۸۸Energy، شرکت بزرگ آمریکایی ConocoPhillips  که سهام عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در نفت آلاسکا دارد، اگر بتواند پروژه ۸‌میلیارد دلاری معوقه خود را در این ایالت توسعه دهد، می‌تواند انتظار داشته باشد که حدود ۱۶۰‌هزار بشکه در روز برای سه دهه آینده با تولید کل ۵۹۰‌میلیون بشکه تا سال‌۲۰۵۰ تولید کند.

 لابی برای توسعه که نزدیک به پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تصویب شد، به لطف پیشرفت در فناوری حفاری و نوآوری در بازیافت نفت از طریق تزریق گاز، اکتشاف بیشتر می‌تواند به شرکت‌های نفت و گاز اجازه دهد تا میلیاردها بشکه نفت بیشتر در آلاسکا پمپاژ کنند. این امر موجب تقویت پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌شود که هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون در شیب شمالی آلاسکا در حال انجام هستند که میانگین تولید روزانه نزدیک به ۵۰۰‌هزار بشکه در روز را دارند. از قضا قطب‌شمال که پتانسیل کمک به آمریکای‌شمالی را برای تضمین امنیت انرژی خود دارد، در سال‌۱۸۶۷ توسط روسیه به قیمت ۲/ ۷‌میلیون دلار به ایالات‌متحده فروخته شد. کشف طلا در اواخر دهه ۱۸۰۰ و پس از آن، طلای‌سیاه، آلاسکا را روی نقشه قرار داده است. در آغاز سال‌۲۰۲۱، آلاسکا حدود ۴/ ۲‌میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده و همچنین نزدیک به ۳۷تریلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی داشت.

با این حال بسیاری از نفت دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نخورده آلاسکا احتمالا در پارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملی و زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فدرال استثمار‌نشده قرار دارد که باعث می‌شود محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بانان به‌شدت با اکتشاف بیشتر در آلاسکا مخالفت کنند. این مورد توسط قرارداد سبز جدید بایدن که برای انتقال انرژی به دور از سوخت‌های فسیلی به‌جایگزین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر تلاش می‌کند، حمایت شده است. این تا حد زیادی دلیل اعلام بایدن برای لغو فروش اجاره نفت و گاز آلاسکا در ‌ماه مه بود. به‌رغم درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور آمریکا برای افزایش تولید نفت آمریکا برای تامین نیازهای انرژی، بایدن تصمیم گرفت اجاره زمینی به مساحت یک‌میلیون جریب در ورودی کوک آلاسکا را متوقف کند. این اتفاق پس از لغو دو اجاره‌نامه دیگر در خلیج‌مکزیک به دلیل احکام متضاد دادگاه صورت گرفت. لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا توضیح داد: کوک ورودی تنها منبع گاز طبیعی است که بیش از ۴۰۰‌هزار نفر در جنوب‌مرکزی آلاسکا و پایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نظامی مهمی که برای امنیت ملی ما حیاتی هستند به آن وابسته هستند.

کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که؛ آیا دولت بایدن به عدم‌علاقه خود برای اجتناب از ورود به بحث در مورد تغییرات آب و هوایی، در زمانی که قیمت‌های نفت و گاز در حال افزایش است و کمبودهای جهانی منجر به افزایش سریع هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده می‌شود، ادامه می‌دهد؟ فعالان محیط‌زیست این اقدام را ستایش می‌کنند که از ساخت خطوط لوله و سکوهای زیرآب جلوگیری می‌کند که می‌تواند به محیط‌زیست منطقه آسیب برساند. یک هفته پس از لغو اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه، دولت او اقدامی را برای ممنوعیت دفع زباله‌های معدنی در حوزه آبخیز خلیج‌بریستول آلاسکا اعلام کرد. این می‌تواند پروژه معدن سنگریزه، توسعه معدن مس، طلا و سایر فلزات را که برای حدود یک دهه در حال انجام است، به تاخیر بیندازد.

همچنین تقاضای جهانی برای فلزات مانند مس، به‌طور قابل‌توجهی در سال‌گذشته افزایش یافته است زیرا شرکت‌های انرژی به این مواد برای توسعه پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر نیاز دارند. انرژی آلاسکا برای دولت ایالات‌متحده که توسعه پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر را با وظیفه عدم ‌آسیب‌رساندن به محیط‌زیست متعادل می‌کند، موضوعی پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. جان شیولی، مدیرعامل شرکت پبل با مسوولیت توسعه معدن، اظهار کرد: من طعنه‌آمیز می‌دانم که رئیس‌جمهور از قانون تولید دفاعی برای تولید بیشتر مواد معدنی انرژی تجدیدپذیر مانند مس استفاده می‌کند؛ درحالی‌که سایرین در دولت به‌دنبال راه‌های سیاسی برای توقف استخراج داخلی پروژه‌هایی مانند پروژه ما هستند.

در ادامه، بایدن باید در نظر داشته باشد که چگونه امنیت انرژی ایالات‌متحده را تقویت کند و در عین حال تاثیر مخرب آن بر محیط‌زیست را در نظر بگیرد. برای دستیابی به اهداف تغییر آب و هوا، او باید وابستگی آمریکا به نفت و گاز را کاهش دهد اما در شرایطی که جهان با کمبود شدید انرژی مواجه است، لغو اجاره‌نامه‌ها و علاوه‌بر این، توقف پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر برای بسیاری تصمیم محبوبی نخواهد بود. در انتها به‌نظر می‌رسد در صورت ثبات قیمتی و تثبیت قیمت نفت در بالای ۱۱۰ دلار شاهد موجی از تولیدات کشورهای جدید درخصوص نفت باشیم. موضوعی که شاید در میان‌مدت بتواند قیمت نفت را کاهش دهد، اگرچه ادامه‌دار بودن تولید در این کشورها نیازمند قیمت بالای نفت و صرفه اقتصادی است که همین عامل پیش‌بینی درخصوص ادامه‌دار بودن تولید‌های این‌چنینی در دنیا را دشوار می‌سازد.

منبع: انصاف نیوز

 
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۲۹
کد مطلب: 33430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *