ضربه روسیه به نظم نفتی

بازار اجاره نفتکش به هم ریخت

25 تير 1401 ساعت 2:22

میز نفت - حمله روس‌ها به بازار نفت، یک اتفاق مهم در حوزه پشتیبانی تجارت نفت رقم زده است و آن‌هم افزایش نرخ کرایه نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و سایر مناطق است.


به گزارش میز نفت، روس‌ها برای رساندن نفت خود به مشتریان شرق آسیا به اجاره نفت‌کش‌ها روی آورده‌اند و به همین دلیل، بیشتر شرکت‌هایی که نفت‌کش دارند به همکاری‌های چراغ خاموش  با این کشور روی آورده‌اند. روس‌ها به دلیل نداشتن نفتکشهای موردنیاز برای انتقال نفت خود، به هر دری می‌زنند تا نفت‌کش‌ها را تهیه کنند و البته تریدرهای بیشتری را برای این منظور به کار گرفته‌اند.

مسکو پول خوبی برای حمل نفت خود می‌دهد و از طرفی با ارائه تخفیف‌های جذاب به‌واسطه ها، بازار را به شکل عجیبی به‌هم‌ریخته‌اند. این روند منجر به افزایش کرایه نفت‌کش‌ها شده به‌طوری‌که در برخی خطوط آسیایی، قیمت اجاره نفت‌کش‌ها حداقل 50 درصد افزایش یافته است.

در همین رابطه، وبسایت ریگزون در گزارشی به‌ پیش اجاره نفتکشها توسط روسیه پرداخته و نوشته روند اجاره کشتی‌ها توسط مسکو افزایش داشته است تا بازار با کمبود نفت‌کش مواجه شده و قیمت اجاره کشتی‌ها افزایش یابد.

کارشناسان نفت‌کش‌هایی که محموله‌های روسی را حمل می‌کنند، ناوگان سایه می‌نامند؛ مثلاً میشل ویز بوکمان، تحلیلگر گروه اطلاعات دریایی Lloyd’s List، می‌گوید ناوگان سایه کرملین در حال آشکار شدن است. او تعداد زیادی از کشتی‌های با پرچم کامرون را شناسایی کرده که قبلاً نفت خام ایران یا ونزوئلا را جابجا می‌کردند و اخیراً به انجام عملیات در بنادر روسیه در دریای سیاه یا بالتیک تغییر مکان داده‌اند.

این کشتی‌ها بخشی از یک «ناوگان سایه» هستند - که تحت پرچم کشورهای دارای صلاحیت کشتیرانی مانند گابن یا بلیز نیز فعالیت می‌کنند - و با جابجایی نفت تحریم‌شده به نمایندگی از کاراکاس، تهران و پیونگ‌یانگ، بخشی از بازار دریایی جهانی را در دست دارند. با همه این اتفاقات، روسیه در حال بزرگ کردن «ناوگان سایه» خود برای حفظ قدرت تجارت نفتی خود است و قصد دارد تحریم‌ها را دور بزند.


کد مطلب: 33444

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/33444/بازار-اجاره-نفتکش-هم-ریخت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir